TOP

Mannenmode-collectie Bastian Visch bij V&D*

Na het winnen van de award voor 'beste aanstormend talent' tijdens de Amsterdam Fashion Week, ontwikkelde mannenmode-ontwerper Bastian Visch samen met V&D een retail-variant van zijn afstudeercollectie. Textilia sprak met V&D over de samenwerking.

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Inge van Langelaar, Manager Corporate Communications V&D: “Afgelopen zomer waren we tijdens de Amsterdam Fashion Week voor het eerst sponsor van Lichting 2014, een onderdeel van de Fashion Week waarin jonge, getalenteerde ontwerpers in Nederland een podium krijgen. Bastian Visch was met zijn collectie ‘Light Studies’ de terechte winnaar en één van de prijzen was het maken van een retail-collectie voor V&D.”

Waarom heeft V&D voor deze sponsoring gekozen?

“We vinden het enerzijds belangrijk om jonge creatieven een podium en een inkijkje in de retailwereld te geven. Zo heeft Bastian de afgelopen maanden tijdens de ontwikkeling van de collectie veel kunnen leren over het ontwerpproces, de deadlines en alle andere zaken die bij een groot retailbedrijf komen kijken. Anderzijds is het voor ons natuurlijk ook interessant om met een dergelijke collectie een ander publiek naar de winkels te trekken.”

Welk publiek hebben jullie dan voor ogen?

“Jonge, modebewuste mannen. Maar ook jonge vrouwen. Daarom hebben we ook bewust de maat XS in de collectie opgenomen. We hebben namelijk al begrepen dat meiden de collectie van Bastian Visch ook wel zien zitten.”

Waar gaat Light Studies over?

“De verschillen en overeenkomsten van subculturen, etniciteiten en religies staan centraal in de collectie. De verschillen lijken enigszins te vervagen door het samenbrengen ervan en het onder hetzelfde ‘licht’ te brengen. Licht speelt een essentiële rol in de collectie Door gebruik te maken van lichtgevoelige emulsies, is lichtval op stof permanent gemaakt. Van veraf lijken de stoffen dik, gewatteerd en geplooid te zijn, maar dat is optisch bedrog. Fotografie en lichtinval dragen bij aan de bijzondere prints en dat mooie effect.”

Op de catwalk zag het er vrij bewerkelijk uit. Hoe hebben jullie dat vertaald in een collectie voor de ‘gewone’ consument?

“Dat was inderdaad even zoeken, maar is heel goed gelukt. De samenwerking met Bastian verliep heel soepel. Het was voor beide partijen leuk om met een andere bril naar het ontwerpen van een collectie te kijken. We hebben uiteindelijk een draagbare collectie van mooie producten kunnen maken, die we voor een redelijke prijs aan kunnen bieden.”

Wat zijn de prijzen en waar is de collectie te koop?

“De prijzen variëren van 29,99 euro voor een T-shirt tot 129,99 euro voor een bomberjack. De collectie bestaat in totaal uit 7 items en is vanaf 3 maart in 10 V&D winkels en online te koop.”