TOP

Man Cave: een winkelruimte waar niets gekocht kan worden *

Hoog Catharijne en Media Markt Utrecht openen 19 september de eerste Man Cave. "Je moet het zien als een 3D magazine voor mannen."

Vrijdag 19 september opent in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, tegenover de Media Markt, de eerste Man Cave. De winkelruimte moet echte mannen een eigen plek bieden, waar beleving centraal staat. Er kan niets gekocht worden. 

Genotsgrot

Eeuwen geleden hadden mannen een grot, waar ze de baas waren en deden waar ze zin in hadden. Tegenwoordig doen mannen wat hun vrouw zegt, aldus de bedenkers van Man Cave. Circa 60 procent van de mannen koopt zelfs niet eens meer zijn eigen kleding. Hoogste tijd dus dat mannen weer een eigen plek krijgen, waar ze zichzelf kunnen zijn en in ieder geval niet met hun vrouw mee hoeven te winkelen. Man Cave biedt de oplossing. De ‘grot’ biedt mannen een winkelruimte waar niet gewinkeld kan worden, maar waar wel veel producten aanwezig zijn. Gadgets, auto’s, games en de nieuwste sneakers bijvoorbeeld. Ook is er een bar, kan er muziek worden geluisterd en worden er slechte films vertoond. “Man Cave is een aanvulling op winkels en webshops”, aldus Barry van Ruiven, directeur Media Markt Nederland. “Dit is de toekomst, een plek waar je je kunt vermaken, producten vooraf kunt beleven, en na een eventuele aankoop in een winkel later beter kunt leren gebruiken via workshops.”

Pre-opening

Textilia was aanwezig bij de pre-opening van Man Cave op 18 september. Voor het toeziend oog van met meer dan honderd nieuwsgierigen en genodigden werd de ingang van de grot met een kettingzaag vrij gemaakt. Een paradijs voor mannen werd zichtbaar, met niet alleen de eerder genoemde producten, maar ook bier en mooie vrouwen. Bordspellen, tijdschriften, boksballen en zelfs een bodyscan waren aanwezig om het de mannen naar hun zin te maken. De bodyscan blijkt van Outfittery te zijn, een gratis service die mannen helpt om er goed uit te zien. Met de bodyscan kunnen de maten van een man worden opgemeten, waarna de man kan besluiten om een koffertje kleding bij Outfittery te bestellen. Wat de man leuk vindt, kan hij houden. Er kan dus tóch – indirect – gekocht worden bij Man Cave!

Verdienmodel

Om Man Cave te kunnen bekostigen wordt samengewerkt met diverse winkels en merken. Zij presenteren hun producten of diensten in Man Cave. “Een soort adverteerder dus”, vertelt Ingmar Creutzburg, marketing manager van Hoog Catharijne. “Man Cave moet je zien als een 3D magazine. Er wordt van alles getoond, mede mogelijk gemaakt door de adverteerders.” Op den duur hoopt Creutzberg samen te werken met merken als Nike, om mannen de nieuwste sneakers te laten zien. Als het aan Creutzburg ligt komen er nog veel Man Caves bij. Deze eerste Man Cave blijft hier in ieder geval voor twee jaar.

Women Cave

Of er ook een Woman Cave komt? “Absoluut”, verklapt Creutzburg. Hoe die eruit gaat zien wil de marketing manager nog niet zeggen. “En of het een Cave zal worden weet ik nog zo net niet.” De Woman Cave zal in ieder geval in Hoog Catharijne komen. Een toekomstige samenwerking tussen Oufittery en de Woman Cave zit er helaas niet in. Hun concept werkt naar eigen zeggen niet bij vrouwen. Die zouden te veel van shoppen houden en te veel retourneren. Hoe de ruimte voor vrouwen eruit zal zien is dus afwachten. 

Lees ook: Outfittery lanceert personal shopping app