TOP

Mall of the Netherlands stelt opening uit, 200 ontslagen bij s.Oliver en 36 procent meer faillissementen in 2020

Zeven nieuwe winkels openen in Mall of the Netherlands, waaronder twee modeketens. De grote opening van het winkelcentrum wordt echter uitgesteld. Veder: Kredietverzekeraar Coface verwacht dat het aantal bedrijfsfaillissementen in Nederland met 36 procent toeneemt de komende twee jaar, s.Oliver ontslaat nog meer werknemers en Katja Schuurman is het gezicht van de Floris van Bommel Women-collectie. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 18 juni.

Nieuwe moderetailers in Mall of the Netherlands, opening uitgesteld

Zeven nieuwe winkels hebben een contract getekend voor een vestiging in Mall of the Netherlands, zo heeft eigenaar Westfield bekendgemaakt. Daaronder zijn het jeansmerk Levi’s en vrouwenmodemerk Purdey. Levi’s betrekt een winkel van 165 vierkante meter, Purdey krijgt een ruimte van 146 vierkante meter. Naast deze moderetailers komen ook Rituals, Haribo, Swiss Sense, American Bookcenter en Modern Nails naar het winkelcentrum toe. De grote opening die gepland stond voor oktober wordt uitgesteld. Teun Koek, project director Westfield Mall of the Netherlands: “De uitzonderlijke pandemie die de wereld de afgelopen maanden heeft getroffen en de vele gevolgen hiervan (zoals de lockdown en het implementeren van de anderhalve meter regel) hebben ertoe geleid dat we het openingsevenement hebben uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2021.

Coface verwacht 36 procent meer faillissementen in Nederland in 2020

Kredietverzekeraar Coface verwacht dat het aantal bedrijfsfaillissementen in Nederland met 36% toeneemt in 2020 en 2021 vergeleken met 2019. Vergeleken met 2019 neemt wereldwijd het aantal bedrijfsfaillissementen tussen nu en 2021 met een derde toe. Het landenrisico van Nederland wordt verhoogd van A1 naar A2. Enkele weken na de eerste versoepeling van de coronamaatregelen lijkt de economie in de meeste Europese landen aan te trekken, maar het weegt niet op tegen de effecten van de beperkingen op de wereldwijde economische groei. Coface, naar eigen zeggen expert op het gebied van kredietwaardigheid, voorspelt dat de recessie in 2020 (een daling van 4,4% van het mondiale BBP) heviger wordt dan die van 2009. Het uitblijven van een snel herstel is te wijten aan twee oorzaken. Ten eerste leidt de aanhoudende onzekerheid over het verloop van de pandemie tot een verwachte toename van besparingen bij huishoudens en bij bedrijven tot annuleringen van investeringen. Daarnaast kampen sommige sectoren met onherstelbare productieverliezen.

s.Oliver: Nog eens 200 werknemers verliezen hun baan

In maart verloren al 170 werknemers van de modegroep s.Oliver hun baan, nu begint het bedrijf in Rottendorf een tweede ronde van ontslagen met 200 werknemers die moeten vertrekken. Dat maakte het bedrijf op verzoek van de Bayerische Radio bekend. Vrijwel alle afdelingen worden getroffen door deze tweede ontslaggolf, de meerderheid op het hoofdkantoor in Rottendorf in het district Würzburg. S.Oliver heeft daar 1.400 medewerkers. Al in maart was bekend geworden dat 170 werknemers hun baan zouden verliezen. De reden was destijds de herstructurering van de groep. Nu is de corona-crisis de trigger, zegt s.Oliver-woordvoerster Verena Väth: “Het is nodig om de kostenstructuur aan te passen aan de fors lagere verkoopprognoses in verband met de corona-crisis en aan structurele veranderingen in de industrie.” Het doel is om wereldwijd 6.100 banen veilig te stellen.

Mango betrekt nieuw distributiecentrum bij Barcelona

Moderetailer Mango heeft in de buurt van Barcelona zijn nieuwe distributiecentrum gevestigd. Meer dan 2.200 winkels en online klanten over de hele wereld worden beleverd vanuit deze logistieke hub. Dat schrijft Twinkle Magazine. De betreffende locatie is geselecteerd met het oog op optimalisatie van de levertijden en een verlaging van de logistieke kosten. Een flexibele oplossing helpt de moderetailer bij het voorbereiden van kleding op hangers, verpakte gevouwen kleding en accessoires. Dagelijks worden de bestellingen klaargemaakt in de pickzone – die omvat acht geautomatiseerde station die de ontvangstdozen in de opslagbakken plaatsen. Aansluitend gaat het zogeheten Stingray-shuttlesysteem aan de slag.

Katja Schuurman is het gezicht van de Floris van Bommel Women-collectie voor winter 2020-2021

Katja Schuurman is dit najaar het middelpunt van de Floris van Bommel Women-campagne, en zal voor zomer 2021 een eigen schoenenlijn met drie modellen ontwerpen. Het Nederlandse schoenenmerk kondigde de samenwerking al eerder aan. Inmiddels zijn de eerste campagnebeelden vrijgegeven. Daarin is Schuurman, in het gezelschap van Floris van Bommel, te zien op drie zelfgekozen schoenen: westernboots met slangenprint, groene suède laarzen en hoge sneakers. De beelden werden geschoten op oer-Hollandse locaties. De westernboots werden in Marken op de kiek gezet, de sneakers in Zuiderwoude en de laarsjes in Monnickendam.