TOP

Magazijn 1181 wordt The Vintage Department Store, personeelstekort retail loopt op en Fabienne Chapot viert 15-jarig bestaan

Magazijn 1181 wordt The Vintage Department Store, het personeelstekort in de retail loopt verder op en Fabienne Chapot viert het 15-jarig bestaan met speciale collecties. Verder: The Next Closet haalt miljoeneninvestering op. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 1 september.

Foto’s: Fabienne Chapot

Personeelstekort retail loopt op

Ruim vijftien procent van de retailers heeft te maken met een personeelstekort. Vooral in het tweede kwartaal is het aantal vacatures enorm gestegen, blijkt uit de barometer detailhandel van het UWV waar Retailtrends over schrijft. Aan het einde van het tweede kwartaal noteerde de detailhandel ruim 36.000 openstaande vacatures, wat neerkomt op 52 procent meer dan in het kwartaal ervoor. Het is voor het eerst sinds de start van de coronacrisis dat de vraag naar personeel zo hard stijgt. In de retail ligt de vraag naar personeel zelfs boven het niveau van 2019. In totaal waren er aan het eind van het tweede kwartaal meer dan 35.000 vacatures; zoveel waren het er niet meer sinds het derde kwartaal van 2019. De meeste vacatures zijn er voor vakkenvullers en kassamedewerkers. Ook verkoopmedewerkers binnen food en mode en managers/bedrijfsleiders worden volop gezocht.

Humanoid viert 40-jarig bestaan met ontwerpwedstrijd

Kledinglabel Humanoid viert het veertigjarige bestaan met een ontwerpwedstrijd waaraan iedereen kan meedoen. Hiervoor kunnen mensen tijdens een bezoek aan het Kröller-Müller Museum in Venlo van 3 tot en met 6 september achter de naaimachine kruipen om zelf aan de slag te gaan met de ontwerpen van het kledingmerk. Dat meldt het merk in een persbericht. Hiervoor is in het Rietveldpaviljoen van het museum een naaiatelier ingericht, waar met hulp van het creatieve team van Humanoid deelnemers hun eigen Humanoid-ontwerp kunnen maken. De zelf ontwikkelde creaties, zoals een top of een tas, kunnen worden gedeeld via sociale media om zo kans te maken op een waardebon van €500,= van het kledingmerk. De workshop, die tijdens de Amsterdam Fashion Week bij de expo worden georganiseerd, biedt een bijzonder kijkje in het creatieve maakproces van dit onconventionele modemerk en is kosteloos voor bezoekers van het Kröller-Müller Museum.

The Next Closet haalt miljoeneninvestering op

Het online tweedehandsplatform voor The Next Closet heeft een investering opgehaald van drie miljoen euro, schrijft Emerce. Het geld komt van 4impact, het Borski Fund, business angels van het platform en investeerders, waaronder PDENH. Het bedrijf gebruikt de financiering om meer talent te werven en haar leiderspositie verder uit te bouwen. The Next Closet is het eerste verkooplatform van Nederland voor tweedehands kleding, gestart in 2013 door Lieke Pijpers (37) en Thalita van Ogtrop (36). Op het platform worden tweedehands kleding, schoenen, tassen en accessoires gekocht en verkocht van designermerken. Daarnaast werkt The Nexte Closet samen met tweedehandsboetieks en bekende Nederlanders, zoals actrices Carice van Houten, Bracha van Doesburgh, Thekla Reuten, Halina Reijn en presentatrice Renate Gerschtanowitz.

Magazijn 1181 wordt The Vintage Department Store

Het uit coronanood geboren Magazijn 1181 in Amstelveen gaat een jaar na dato over in een nieuwe formule: The Vintage Department Store. Dat vertelt mede-eigenaar Peter van der Hooft in een interview aan Textilia. Het eerste filiaal waar die naam op de gevel prijkt, is afgelopen zaterdag 28 augustus in Leiden geopend. “Vanaf nu richten we ons volledig op tweedehandskleding”, vertelt Van der Hooft. Van der Hooft is mede-eigenaar van jeansketen Big L en voormalig eigenaar van Jeans Centre. Samen met compagnon Sander van Zetten opende hij vorig jaar juni het warenhuis Magazijn 1181 in een voormalig pand van Hudson’s Bay in Amstelveen om zijn overtollige kledingvoorraad te verkopen, bestaande uit oude seizoencollecties van Bestseller-merken. In Magazijn 1181 voegde hij eind vorig jaar vintage kleding toe op de eerste etage. Daar gaan ze nu meer verder. Door onder meer de volumes die ze kunnen bieden, zien ze een gat in de markt. “In de eerste plaats omdat we groot inkopen en betere prijzen kunnen bedingen dan onze concurrenten.” In de tweede plaats zit het verschil in de opzet van hun zaken, zegt hij: “Bij de meeste vintage winkels hangt een bedompte lucht. Wij daarentegen hebben grote winkels met een geursysteem erin, waar voor iedereen ruimte is om te winkelen.” De missie van de ondernemers is om vintage naar markt brengen voor niet alleen jonge, maar ook oudere mensen van allerlei pluimage. Het is de bedoeling tien vestigingen van de formule te openen in ons land.

Fabienne Chapot viert 15-jarig bestaan met speciale edities

Fabienne Chapot bestaat dit jaar 15 jaar en viert dit met twee feestelijke collecties, de Dreampieces capsule collectie en een nieuwe tassen- en accessoirelijn. Ook is er een speciale Sweet 15-print ontworpen ter ere van deze mijlpaal, aldus een persbericht. The Dream Collection bestaat uit een jurk, blouse en een jack in een opvallend kleurenpalet in combinatie met de verfijnde details, zoals volumineuze mouwen en de broderie Anglaise met de hand uitgesneden en afgewerkte harten en per stuk geplaatste 3D-embro bloemen. Voor de jubileumeditie van de tassen nam Fabienne Chapot zelf het potlood ter hand en ontwierp de iconische tassen die Fab. succesvol hebben gemaakt, maar dan aangepast aan nu. De Sweet 15-print tenslotte is met de hand geschilderd en bevat de kenmerkende harten, sterren en bloemen in meer dan 20 kleuren. Oprichtster en CEO Fabienne Chapot is in 2006 begonnen onder de naam Fab. als accessoire merk dat een kleurrijke draai wilde geven aan de destijds nogal grijs- en zwart getinte wereld van tassen en portemonnees. Het groeide na een rebranding naar Fabienne Chapot uit tot een internationaal fashionmerk.