TOP

Macintosh: laatste kwartaal doet andere kwartalen teniet [update]

Macintosh, onder andere bekend van schoenenwinkels Invito, Dolcis en Steve Madden, kampt met een teleurstellend laatste kwartaal. De overige drie kwartalen van 2014 gaven een hoge omzetstijging.

Mede door het warme najaarsweer is het laatste kwartaal van 2014 teleurstellend voor Macintosh. De operationele winst viel in het vierde kwartaal ongeveer zes miljioen euro lager uit dan in 2013.Kurt Staelens, ceo van Macintosh, zegt in een persbericht: “Groei van marktaandeel had in 2014 bij Fashion hoge prioriteit. De klant reageerde positief op de vernieuwingen bij onze winkelformules, wat in de eerste drie kwartalen hoge omzetstijgingen opleverde.”

“Het voor het jaarresultaat zeer belangrijke vierde kwartaal werd, in navolging van september echter gekenmerkt door warm najaarsweer.” Zegt Staelens; “Daardoor kwamen er hogere actiekortingen en margedruk. De positieve resultaatontwikkeling in Fashion tot en met augustus werd daardoor meer dan ongedaan gemaakt.”

Webverkoop stijgt

De totale jaaromzet stteeg met 5,9 procent, van 822,1 miljoen euro in 2013 naar 870,6 miljoen euro in 2014. De groei zat vooral in online, daar maakte Macintosh een plus door van 41,3 procent. Webverkoop heeft nu een aandeel van 7,4 procent

Niet slecht

Analist Tijs Hollestede van ING liet aan de Telegraaf weten dat Macintosh het helemaal niet zo slecht doet. “De performance is goed, veel beter dan de markt.” Aldus Hollestede; “Macintosh kampt nog altijd met moeilijke marktomstandigheden maar er is een belangrijk opwaarts potentieel als het bedrijf erin slaagt om een gedegen strategie op te tuigen en de operationele winstgevendheid structureel verbetert.”

Update woensdag 21-1: Macintosh Retail Group onderzoekt samenwerkings- en consolidatiemogelijkheden voor zijn schoenenwinkels om de prestaties te verbeteren. Dat schrijft Retailnews op de website.

Het concern is actief op zoek naar een versterking van de concurrentiepositie en daar is mogelijk een samenvoeging voor nodig.