TOP

Macintosh H1 2015: alweer rode cijfers

In de eerste halfjaarcijfers van Macintosh Retail Group zijn alweer rode cijfers te zien. Maar volgens het bedrijf heeft dat een goede reden.

Macintosh Retail Group laat in het eerste half jaar van 2015 een totaalverlies zien van € 4,4 miljoen, dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het bedrijf. Dit verlies is een stuk minder dan in het eerste half jaar van 2014, toen het bedrijf – € 31,2 miljoen onderaan de streep moest neerzetten.

 

Schoenenwinkels

 

Maar gekeken naar de schoenenwinkels is de schade toch wat groter. Macintosh gaat zich namelijk volledig focussen op de modewinkels in de Benelux en heeft daarom Nea International in mei 2015 verkocht voor € 16 miljoen.

 

Als alleen wordt gekeken naar het verlies van de schoenenwinkels – en daarmee Nea International, Kwantum en Fashion UK buiten beschouwing worden gelaten (+ € 12,3 miljoen) – noteert het bedrijf een verlies van € 16,7 miljoen. Dit is echter nog steeds beter dan in het eerste half jaar van 2014 toen er een nettoverlies te zien was van € 22 miljoen.

 

‘Slecht winterseizoen’

 

Kurt Staelens, ceo van Macintosh, verklaart in het persbericht: “In H1 2015 was sprake van margedruk door het ruimen van voorraden uit het slechte winterseizoen 2014 en door noodzakelijke prijsacties. […] Over omzet en resultaat in H2 2015 doen we geen uitspraak, maar we liggen op schema met onze transformatieprogramma’s.”

 

Netto-omzet

 

De netto-omzet van Fashion Benelux daalde in de eerste helft van 2015 met € 6,5 miljoen naar € 203,7 miljoen, vergeleken met H1 2014. De lage omzet van het eerste kwartaal van 2015 is volgens het bedrijf vooral te wijten aan de opruiming van de wintervoorraden uit 2014 met lage verkoopprijzen, de omzetstijging in het tweede kwartaal komt door meer bezoekers en een hoger bonbedrag.

 

Minder winkels

 

Aan het eind van de eerste helft van 2015 waren er in Nederland 30 minder schoenenwinkels van Macintosh in Nederland dan in de eerste helft van 2014. In België en Luxemburg lag dit aantal op 27 minder winkels, waaronder de 25 filialen van Scapino die in het najaar van 2014 zijn verkocht. “Dit was een belangrijke reden voor de omzetdaling”, laat het bedrijf weten.