TOP

Maasmechelen Village zit in financieel zwaar weer

Outletcenter Maasmechelen Village in Belgiƫ maakt al enkele jaren verlies en het voortbestaan hangt aan een zijden draadje.

Maasmechelen Village staat flink in de rode cijfers; de verliezen zijn opgelopen tot 224 miljoen euro en het voortbestaan hangt af van de het krediet dat de aandeelhouders geven, meldt de Belgische website Retail Detail. Het Belgische winkelcentrum trekt ook veel Nederlandse bezoekers omdat Maasmechelen aan Limburg grenst.

Genoeg bezoekers

Aan het aantal bezoekers ligt het slechte resultaat niet; het outletcentrum krijgt maar liefst drie miljoen bezoekers per jaar en het management probeert nu ook Chinezen te verleiden tot een bezoek aan Maasmechelen Village. In het outletcentrum worden onder andere de merken UGG, Marlies Dekkers, Scotch & Soda, Versace en Supertrash verkocht met hoge kortingen.

Lasten

De rode resultaten zijn te wijten aan de hoge financiële lasten, in 2014 bedroegen alleen al de rentelasten 22,2 miljoen euro. Tegenover een omzet van 20,249 miljoen euro stond vorig jaar voor 22,458 aan bedrijfskosten. De omzet wordt vooral gehaald uit een vergoeding op de verkoop van de aangetrokken merken.

Geldkraan

De voorgaande jaren liep het ook al niet te goed met Maasmechelen village. In 2013 werd er een verlies geleden van 19 miljoen euro en in 2014 kwam daar een verlies bij van 25 miljoen euro. Inmiddels zijn de verliezen daarmee opgelopen tot 224 miljoen euro. Zolang de Britse eigenaar VR European Holdings de geldkraan openhoudt, kan het outletcentrum blijven bestaan. Door toezegging van de eigenaar zal Maasmechelen Village in ieder geval tot en met 2016 blijven.

Meer merken

De bedrijfsleiding hoopt dat de onderneming snel winstgevend kan worden en trekt daarom beter verkopende merken aan. In de loop van 2014 openden acht merken een winkel in Maasmechelen Village: Max mara, Twin-set Simona Barbieri, Scotch & Soda Kids, G&G Cucina Tradizionale Italiana, Gant, All Saints, Links of London en Coach.

Stijging

De inkomst van de verkoop stijgt wel; in 2014 steeg deze met 3,6 procent van 19,5 miljoen euro tot 20,1 miljoen euro. Voor 2015 verwacht het bedrijf een stijging van 8 procent. Hiervan zou ook de uitbater van het outletcentrum profiteren.