• No products in the cart.
TOP

Lyst zoekt uit: welke jeans wil de consument?


Wat zijn de populairste jeans van dit moment, wat geven consumenten uit aan een nieuwe spijkerbroek, welke modellen bieden kansen én is duurzame denim echt in trek? De internationale modezoekmachine Lyst ging het na en deelt interessante uitkomsten.

Lyst Nederland publiceerde onlangs het rapport Denim: duik in de data, waarvoor het bedrijf een jaar lang meer dan 60 miljoen aan denimgerelateerde vragen volgde en de paginaweergaven, verkoopcijfers van vijf miljoen mode-artikelen van 12.000 merken en winkels onderzocht.  

 

Witte jeans

Dit levert uiteraard opvallende informatie op. Wie bijvoorbeeld denkt dat het denimsegment aan populariteit inboet, de zoekopdrachten van Lyst concluderen iets anders. De zoektocht naar alle denim-artikelen zijn op jaarbasis met 11 procent gestegen. Zeven op de tien shoppers zoekt nog steeds naar de oude vertrouwde blauwe jeans. Dit blijft de meest gezochte denimstijl ter wereld. Er is nog steeds vraag naar de klassieke wassingen, maar producten van witte spijkerstof zijn met een aardige opmars bezig (met een plus van 42 procent sinds begin maart). In de laatste week van mei gingen de verkoopcijfers van witte jeans voor het eerst bijna de verkoopcijfers van blauwe jeans voorbij. Ook voor zomer 2020 wordt er veel verwacht van de witte denimtrend, gezien het grote aanbod op de afgelopen zomerbeurzen. 

 

Nog een aantal opmerkelijke uitkomsten op een rij:

 

Niet alleen witte en blauwe spijkerstof is in trek, ook de zwarte variant scoort goed volgens Lyst. Wereldwijd liggen de zoekopdrachten naar zwarte jeans tien procent hoger dan die naar zwarte broeken.  

 

 ‘Duurzame denim’ staat in de top 3 van meest gebruikte sleutelwoorden. Daarnaast is de term ‘biologisch katoen’ erg populair, met name bij millennials. Het afgelopen jaar zorgde dit voor een stijging van 193 procent in paginaweergaven voor ethische denimmerken als Nudie Jeans.  

 

Gemiddeld geven mannen 31 procent meer uit aan een spijkerbroek dan vrouwen. Mannen zoeken eerder naar premium denim, vrouwen kopen vaker bij winkels met lagere prijzen. 

 

Het afgelopen jaar stond jeans in de top 3 van meest gezochte kledingcategorieën. Na sneakers en jurken. 

 

Online zoekopdrachten naar vintage denim zijn op jaarbasis met 96 procent gestegen. ‘Vintage jeans’ en ‘vintage denim jack’ zijn de populairste sleutelwoorden.

 

Kleine jeans zijn big business. Ondanks dat ze maar 19 procent innemen van het wereldwijde jeansassortiment, zijn zoekopdrachten naar denim in combinatie met de term ‘petite’ in de afgelopen twee jaar verdubbeld. Wereldwijd zijn er 60 procent meer zoekopdrachten voor ‘lange’ jeans en jeans met ‘lange pijpen’ dan petite jeans.

Spijkerbroeken met rechte pijpen zijn op dit moment de populairste denim-stijl.

De low rise jeans is bezig met een comeback. Hoewel stijlen met een hoge taille momenteel populairder zijn, zijn de zoekopdrachten naar ‘low cut’ en ‘hipster’ jeans in de afgelopen zes maanden gestegen.

Bekijk hier het volledige rapport Denim: duik in de data

Gmiddelde jeans-zoekopdrachten per maand (2018-2019)

lyst denim index

Bron: Lyst, Denim: duik in de data.