TOP

Lululemon komt naar Nederland, modebranche zet meer om in Q3 en wat is het geheim van de Fjällräven-tas?

Nieuw in Nederland: Lululemon opent de eerste winkel in ons land. Verder: de modebranche doet het niet slechter dan vorig jaar in het derde kwartaal, Colmar opent nieuwe flagshipstores en wat is het marketinggeheim achter de plotselinge opmars van de Fjällräven-tas? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 5 december.

Lululemon opent flagshipstore in de 9-straatjes

Het Amerikaanse Lululemon opent haar eerste flagshipstore in het monumentale pand aan de Hartenstraat 13 in Amsterdam. Dat meldt de website Vastgoedmarkt. De Canadese sportkledingketen Lululemon is een yoga-geïnspireerd atletisch kledingbedrijf voor vrouwen en mannen, dat zich vooral richt op stijlvolle, modieuze en hoogwaardige sportkleding, yoga-accessoires en lifestylekleding. 

Omzet in de modebranche is 1 procent hoger in het derde kwartaal van 2018

De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2018 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit meldt het CBS. De kwartaalomzet stijgt al sinds het eerste kwartaal van 2014 onafgebroken. De omzet van pure webshops steeg weer harder dan van fysieke winkels. Kledingwinkels zagen een positieve omzetontwikkeling in het derde kwartaal van 1 procent. In totaal zette de non-foodsector in het derde kwartaal 0,9 procent meer om dan in dezelfde periode van 2017. Via pure webshops werd in het derde kwartaal 10,5 procent meer verkocht dan een jaar eerder. Dit is de laagste groei sinds het vierde kwartaal van 2014.

Dit is het marketinggeheim achter de plotselinge opmars van de Fjällräven-tas

Een paar jaar terug dook hij opeens overal op: die vierkante Kånken-rugtas van het Zweedse outdoormerk Fjällräven. De tas stamt al uit 1978, maar werd nu opgepikt door modebewuste twintigers en dertigers, die ook tegenwoordig nog massaal met de Kånken rondlopen. Wat is het marketinggeheim van de rugtas die na tientallen jaren ineens een hit werd? Textilia-redacteur Margreet Anches verklaart in een artikel op De Ondernemer het succes.

Colmar opent nieuwe flagshipstores in Londen en Kitzbühel

Het modemerk Colmar voeg twee verkooppunten toe aan het winkelbestand. Daarmee komt het aantal flagshipstores op 17. De eerste zaak opent in Kitzbühel, het dorp in de Oostenrijkse Alpe. De tweede opent in het centrum van Londen, tussen Piccadilly en Regent Street, net buiten de standaard toeristische routes, maar toch in het hart van de wereldstad. De twee flagshipstores worden ingericht volgens het nieuwe concept Apex.

H&M opent in de zomer nieuwe megastore in Breda

De Zweedse modereus H&M opent in zomer van 2019 in de Ginnekenstraat in Breda een nieuwe megastore. De modeketen voegt daar zijn drie huidige winkels in de Bredase binnenstad samen. Dat bevestigt woordvoerster Annet Feenstra van H&M aan BN/De Stem. Het wordt met 4.000 vierkante meter een van de grootste winkels in het centrum. Ter vergelijking: het pand van Zara (oude Bijenkorf) aan de Karrestraat is ruim 3.000 m2. De winkel komt op de hoek van de Ginnekenstraat en Bleekstraat (nabij de Hema). Voorheen stonden daar twee panden, waarin eerder de modezaken Only en Miss Etam gevestigd waren.