TOP

Lopers Company: nieuwe hardloopformule maakt snelle start

Lopers Company. Onder deze naam werd onlangs de nieuwste hardloopformule van Nederland gepresenteerd. Negen ondernemers, die voorheen een Runnersworld-vestiging hadden, hebben zich inmiddels bij de nieuwe franchiseformule aangesloten. Verwacht wordt dat Lopers Company eind dit jaar zo'n twintig vestigingen heeft.

Nog maar enkele dagen na de officiële presentatie van Lopers Company in het Brandboxx Leusden, dragen al zeven winkels de naam van de nieuwe formule. De eerste vestigingen zijn te vinden in Amsterdam (2), Den Bosch, Heerenveen, Leiden, Nijmegen en Rotterdam. Op 1 april komen daar nog winkels in Heerlen en Dordrecht bij. Ook volgt een shop-in-shop bij Schutrups Schoenen in Exloo en in augustus opent oud-atleet Rob Druppers een vestiging in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn.

Toine van Wilderen

Lopers Company is een initiatief van Toine van Wilderen, bepaald geen onbekende in de sportbranche. In 1987 startte hij de Runnersworld formule om deze in 1994 te verkopen aan retail-service organisatie Euretco. Zijn eigen winkel, Runnersworld Nijmegen, maakte hier tot voor kort deel van uit. Toine van Wilderen startte Lopers Company samen met zijn dochter Sanne. De nieuwe franchise formule werkt samen met inkoop- en marketing coöperatie GMS Group Netherlands.

Dichter op de markt

Ontevredenheid over de ontwikkelingen bij Euretco was voor Toine van Wilderen de aanleiding om opnieuw een franchise formule te beginnen. “De laatste jaren was ik steeds minder blij met de begeleiding. We denken dat we het zelf beter kunnen”, zo verklaart Toine van Wilderen deze stap. “We zijn allemaal gepassioneerde ondernemers met veel kennis van de nichemarkt running. Wij willen ons met Lopers Company onderscheiden door dichter op de markt te zitten, zowel met onze kennis als door de ontwikkelingen op het gebied van hardlopen op de voet te volgen. Daar waar het gebeurt willen we aanwezig zijn en we zullen ook heel veel de digitale wereld omarmen. Binnenkort komen we met een hoop nieuwigheden, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.”

Belangstelling

Sinds Lopers Company op 2 maart zijn officiële start maakte, heeft de telefoon van Toine van Wilderen amper stil gestaan. “Wat me de afgelopen dagen is overkomen, heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen. Ik word door iedereen benaderd en heb om de andere dag een gesprek met ondernemers die een Lopers Company vestiging willen openen of belangstelling hebben voor een shop-in-shop. Daar zijn nieuwe ondernemers bij, maar ook running specialisten en eigenaren van algemene sportzaken”, zegt Toine van Wilderen die denkt dat de keuze voor specialisatie veel van deze ondernemers drijft. “Als runningspecialist heb ik daar nooit zo over nagedacht, maar nu het economische tij tegen zit en de allround sportzaak in de problemen komt, is specialisatie belangrijk.”

Twintig vestigingen

Lopers Company verwacht eind dit jaar zo’n twintig vestigingen in het land te hebben, maar gezien de massale belangstelling van de afgelopen dagen, zouden dat er heel goed nog meer kunnen worden. Het gaat Toine van Wilderen echter niet om de aantallen. “We zoeken leuke, gepassioneerde ondernemers waarmee het klikt. We hoeven niet de grootste te zijn. Mijn slogan is ‘Quality goes the distance’.”