TOP

Logistiek medewerkers van Zalando voelen zich uitgebuit

Lage lonen, hoge werkdruk en een keet als toilet: de arbeidsomstandigheden van logistiek medewerkers bij Zalando zijn erbarmelijk. De Duitse televisiezender ZDF bracht deze zaken met een verborgen camera aan het licht.

De medewerkers voelen zich flink uitgebuit, zo blijkt tijdens de reportage van ZDF. Ze krijgen maar 7,01 euro per uur betaald, mogen niet zitten en hebben een keet als toilet. “Zitten? Dat doe ik stiekem als niemand het ziet”, vertelt een medewerkster tegen de interviewer die met verborgen camera door het distributiecentrum in het oosten van Duitsland liep.

Onderbetaald
Het toilet staat middenin de hal en wordt door honderden medewerkers gebruikt. Medewerkers moeten 45 uur per week verzendingen retouren of verwerken. In het distributiecentrum in Großbeeren werken veel Polen, die niet klagen over de arbeidsomstandigheden, omdat ze meer verdienen dan in hun thuisland. Een deskundige vertelt in de reportage dat ook Amazon in Duitsland medewerkers onderbetaald. “Het is niet te ontkennen dat er een ander Duitsland bestaat dat we niet kennen. Daar wordt slecht tot miserabel betaald.”

Reactie Zalando
Zalando reageert op de eigen blog: “Bedankt voor de feedback. Dat vinden we belangrijk en helpt ons constant te verbeteren. We herkennen ons niet in de situatie die de reportage schetst. In Großbeeren werken we met een partner samen die grotendeels verantwoordelijk is voor het personeel en de processen.”

Docdata
Die partner is de Nederlandse logistiek dienstverlener Docdata. Volgens Emerce gaat Docdata de arbeidsomstandigheden in Großbeeren onderzoeken “Na de reportage van de ZDF ben ik zelf direct naar Duitsland gegaan om te kijken”, meldt Michiel Alting von Geusau, algemeen directeur van Docdata.

Subjectief beeld
“Dit heeft prioriteit, want voor ons is het cruciaal om een goede werkgever te zijn. Maar een reportage met een verborgen camera geeft altijd een subjectief beeld”, stelt Alting von Geusau. “Bepaalde zaken worden extra belicht. We zijn nu druk bezig om te onderzoeken wat waar is en wat niet.”

Volgens de directeur zijn de toiletten inmiddels verbeterd. Sommige zaken nemen echter meer tijd in beslag, omdat het bedrijf in Duitsland heel hard groeit. Direct na de uitzending van de ZDF-reportage mocht de Deutsche Financial Times in het distributiecentrum in Großbeeren komen kijken.

Goede imago
Docdata wil zijn goede imago op de internationale markt behouden en dit jaar met 30 procent groeien. De halfjaaromzet uit e-commerce activiteiten steeg, mede door de groei in Duitsland, met 17 procent naar 64 miljoen euro.