TOP

Liz Claiborne in 2e kwartaal weer minder omzet

De verkopen van het Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne (moederbedrijf van Mexx) daalden in het tweede kwartaal van 2009 met 29% naar 684 miljoen dollar (438 miljoen euro).

Een belangrijke invloed op de omzetdaling bij Liz Claiborne zijn zwakke wisselkoersen en uitbesteden van lijnen bij licentiehouders (wat met de parfums gebeurde). Verder had de wereldwijde economische crisis negatieve invloed.

De omzet van Mexx daalde met 25,3%, op basis van gelijke wisselkoeren. In de eigen Mexx-winkels daalde de omzet met 12%. Vooral bij Mexx Europa en Mexx Canada liepen de verkopen terug. Ook de merken Lucky Brand en Juicy Couture moesten inleveren, met respectievelijk 8,8% en 25,3%. Kate Spade wist als enige merk wel te plussen, met 12,1%.

Voor het derde kwartaal van 2009 wordt opnieuw gerekend op omzetteruggang, maar in het vierde kwartaal wordt een herstel verwacht. Wat Mexx betreft zijn alle pijlen gericht op de aantreden van Thomas Grote en het nieuwe management team om het merk weer op de kaart te zetten.