TOP

Linhard Mode verdwijnt

Na meer dan negentig jaar maakt de bekende vrouwenmodewinkel Linhard in Amsterdam deze zomer plaats voor een totaal nieuw concept. Wat dat precies inhoudt, maakt eigenaar Patricia Linhard pas vlak voor de heropening in augustus bekend.

Patricia Linhard liep als kind al rond in de vrouwenmodewinkel op de hoek van de Van Baerlestraat en de Willemsparkweg in Amsterdam en in 1976 nam zij het roer over van haar vader. Begin 2015 vertelde zij in een interview met Textilia al dat het geen makkelijke tijden zijn voor de retail. “Volgens mijn vader, die zeventig jaar in het vak zit, waren de afgelopen vijf jaar echt heel zwaar”, zei ze toen. “Deze buurt heeft te maken gehad met musea die tien jaar gesloten zijn geweest, terwijl die juist heel belangrijk zijn voor de aanloop. Dat viel samen met de economische crisis, dubbele tegenslag dus. Maar we zijn nooit het vertrouwen verloren en hebben in de slechte periode gewerkt aan nieuwe ideeën die beantwoorden aan de nieuwe tijd. Afgelopen jaar zagen we mede daardoor alles snel veel beter gaan.”

1 Patricia Linhard 4

Iets heel anders

Toch komt nu het besluit om te stoppen met Linhard Mode, waar merken worden verkocht als Alchemist, Beaumont, Mac, Maison Scotch, No Man’s Land, Noosa Amsterdam en Rains. De komende maanden worden de voorraden van de winkel uitverkocht. “Ik was op een punt gekomen waarop ik drie mogelijkheden zag voor de toekomst”, vertelt Patricia Linhard. “De eerste was stoppen. De tweede optie was nog een aantal jaren zo doorgaan. Maar deze buurt is enorm aan het veranderen en de huur zal stijgen. De vraag is of het product dat ik nu verkoop rendabel genoeg is bij een hogere huur. Dan moet ik misschien over vijf jaar noodgedwongen stoppen. De derde optie was om het roer om te gooien en iets heel anders, én leuks, te gaan doen. Voor dat laatste heb ik gekozen.”

Nieuwe naam

Per 1 augustus gaat Linhard Mode definitief dicht en op 5 augustus opent op dezelfde locatie een volledig nieuwe winkel, die ook geen Linhard meer heet.  “We willen nog niet kwijt wat het nieuwe concept precies inhoudt”, vertelt Patricia Linhard. “Ook de nieuwe naam verklap ik niet. En of we in de mode blijven, is ook nog een big surprise. We gaan het allemaal pas bekendmaken tegen de tijd wat we open gaan. Het is vooral nog één keer iets wat ik zelf echt heel leuk vind om te doen. Dat vooruitzicht geeft een lekker gevoel.”

Creativiteit

Patricia Linhard gelooft nog wel in mode en in retail, maar op een nieuwe manier. “Het is allemaal niet echt eenvoudig en het woord toekomstbestendigheid bleef door mijn hoofd malen. Ik voel de veranderingen in de markt en er is steeds minder grip op hoe dingen zich ontwikkelen. Maar er is ook heel veel creativiteit. Ik zie dat veel ondernemers bezig zijn met nieuwe en andere dingen. Dat inspireert en maakt nieuwsgierig.”