TOP

Lief! Lifestyle failliet

Lifestylemerk Lief! Lifestyle heeft zijn medewerkers vorige week geïnformeerd over een faillissement. Voorlopig zijn de eigen winkels in Bataviastad, het Belgische Brasschaat, Breda, Roermond en de conceptstore in Sliedrecht nog open.

Waarom het merk faillissement heeft aangevraagd is nog niet bekend; het hoofdkantoor in Molenaarsgraaf is niet bereikbaar voor commentaar. Wel liet de woordvoerder van het bedrijf weten dat er later vandaag meer informatie volgt.

Lief!

Lief! Lifestyle wordt in 2013 opgericht door Yvonne Woudstra. Het lifestylemerk is een succes en ligt al gauw bij verkooppunten zoals de Bijenkorf en Kids Factory. Vanaf 2006 opent Woudstra diverse eigen winkels, in 2007 gaat de webshop online. In 2007 wordt besloten samen te werken met diverse licentienemers, het bedrijf breidt hierna uit met tientallen productgroepen voor kinderen en volwassenen.

Televisie

In november 2013 worden de deuren van de tiende eigen winkel geopend: een conceptstore van 1.000 m² in Sliedrecht. Begin 2014 wordt de vernieuwde website gelanceerd, inclusief een Lief! blog. Voorjaar 2014 gaat Lief! Lifestyle een samenwerking aan met RTL Telekids. De populaire Lief! Lifestyle figuren Fien & Teun krijgen op de Belgische commerciële tv-zender VTMKZOOM een eigen kinderprogramma.

Ambitie

Het merk had de ambitie om in Duitsland en China vestigingen te openen. Twee jaar geleden werden een distributiedeal in China en verschillende licentiecontracten voor Noord- en Zuid-Amerika getekend. “Dit najaar liggen we bij Walmart en Target”, vertelt ceo John van den Herik in 2013 in een interview met RetailTrends. De keten kampte volgens hem met het feit dat de activiteiten sneller groeiden dan de organisatie. “Het versterken en verder professionaliseren van de organisatie heeft nu alle prioriteit”, aldus Van den Herik.

Internationale slag

Eric van Dam werd in september 2013 aangesteld als general manager. Van den Herik kon daardoor de operationele werkzaamheden delegeren. Voor de komst van Van Dam deed hij dat grotendeels zelf. “Qua tijd en aandacht gaat dat niet meer. Willen we onze internationale slag ook echt tot een succes maken, is dat nodig.”