TOP

Lichting 2021 levert twee winnaars op, consument wil minder betalen voor verzendkosten en Only lanceert positiemode

Lichting 2021 leverde dit jaar twee winnaars op. De betalingsbereidheid voor verzendkosten onder Nederlandse consumenten is het afgelopen jaar gedaald. En vrouwenmodemerk Only lanceert een nieuw merk: Only Maternity. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 7 september 2021.

Twee winnaars voor Lichting 2021

Lichting 2021, de awardshow voor de beste afgestudeerden van de zeven Nederlandse modeacademies, leverde dit jaar twee winnaars op. De presentatie van het modetalent vond plaats op vrijdag 3 september Capital C in Amsterdam als onderdeel van Amsterdam Fashion Week. Roxane Mbanga werd door een panel van modeprofessionals verkozen uit dertien deelnemers tot winnaar van de Lichting 2021 award. Die bestaat uit €10.000 en een show tijdens Amsterdam Fashion Week 2022 samen met Darwin Winklaar, de winnaar van Lichting 2021. Het panel heeft besloten om het tweede gedeelte van de prijs (bestaande uit juridische begeleiding van Van Kaam IP, Media & Privacy) te geven aan Marco Blazevic, vanwege zijn talent en visie. Roxane Mbanga viel op met haar installatie Noires, waarvoor ze een traditioneel uniseks kledingstuk uit Afrika herziet: de Boubou. Marco Blazevics collective The Humble Hustle dient als een monument voor mensen aan de rand van onze samenleving.

Fotografie: Team Peter Stigter

Consument wil minder betalen voor verzendkosten

De betalingsbereidheid voor verzendkosten onder Nederlandse consumenten is het afgelopen jaar gedaald. Waar zij een jaar eerder voor een bestelling van 15 euro nog bereid waren 5,90 euro neer te leggen voor de verzending, is dat nu 3,70 euro. Bij een bestelling van 150 euro is dat teruggelopen van 6,90 euro naar 4,10 euro. Dat blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud, uitgevoerd onder bijna achtduizend consumenten uit acht Europese landen, waar Retailnews over schrijft. Bijna twee derde van de consumenten verlaat het digitale winkelmandje wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Consumenten zijn wel bereid extra te betalen voor de verzending als het pakketje op dezelfde dag wordt bezorgd (29 procent), wanneer het binnen een uur wordt geleverd (20 procent) of als ze een keuze kunnen maken voor een exacte levertijd (20 procent). Maar 36 procent is nooit bereid om extra voor verzendkosten te betalen.

Only lanceert zwangerschapslijn

Vrouwenmodemerk Only lanceert een nieuw merk: Only Maternity. De collectie heeft het herkenbare handschrift van Only, maar dan met de pasvorm voor de zwangere vrouw. De totaalcollectie bestaat onder andere uit jurken, jassen, broeken en jeans. De Only Maternity collectie is onderdeel van de fashion forward visie van moederbedrijf Bestseller, wat inhoudt dat ernaar wordt gestreefd om duurzamere stoffen te gebruiken. De collectie is sinds dit najaar onder andere verkrijgbaar in de webshop van Only en bij Zalando en Wehkamp. Maternity is geen nieuwe categorie voor Bestseller. Met Mamalicious is het bedrijf al jaren actief in dit segment en afgelopen jaar kregen ook Pieces en Vero Moda hun eigen maternity-collectie.

Eerste Fair Shopping Day op 25 september 2021

Onder de noemer ‘The Fair Project’ wordt op 25 september samen met meer dan 25 duurzame winkels de eerste Fair Shopping Day van Nederland georganiseerd. Tijdens het event willen deze sustainable shops het mainstream winkelpubliek kennis laten maken met slow fashion door ze eenmalig 20% korting aan te bieden op hun duurzame assortiment. Het initiatief komt van sustainable stylist Suzanne Twilt van Subb Studio, Christie Haalboom, nauw verbonden met de winkel Karakter Gouda, en Arlette Coenradi, social advertising specialist voor duurzame merken. Zij werden getriggerd tot actie na het nieuws dat er op Marktplaats voor veel geld toegangsbewijzen verhandeld werden om na de lockdown te winkelen bij de Primark. Zij willen met deze dag de mensen bereiken die onbewust bijdragen aan de ernstige gevolgen van fast fashion én duurzame winkeliers helpen voort te bestaan. Op dezelfde dag is ook de Elle Smart Shopping Day, beide events vallen in de Dutch Sustainable Fashion Week. Alle deelnemende winkels zijn te vinden op de website van The Fair Shopping Day.

Nieuwe brand identity Pom Amsterdam

Het vrouwenmodelabel Pom Amsterdam luidt het tienjarig bestaan in met de lancering van een nieuwe brand identity. De herpositionering sluit aan op de groei die Pom Amsterdam het afgelopen decennium heeft doorgemaakt en waar zij vandaag voor staat: Dare to be Colourful, de nieuwe tagline van het merk. Het nieuwe logo vervangt de voormalige ronde vormen voor een stoerder en vrouwelijker beeldmerk met een prominente plek voor de heritage Amsterdam. Pom Amsterdam werd tien jaar geleden gestart door de zussen Violet en Liesbeth Lotgering, die achter hun Singer kleurrijk geprinte sjaals naaiden. Inmiddels staat er een volledige kledingcollectie met 800 verkooppunten wereldwijd.