TOP

Lichting 2020 showt deze zomer, Daily Paper opent winkel in Londen en Mutsaers haalt bijna twee ton op

Nadat Lichting 2020 vorig jaar niet door kon gaan presenteert de lichting afgestudeerden aan de mode-opleidingen van 2020 deze zomer alsnog hun afstudeercollecties. Daily Paper opent op 19 juni een flagshipstore in de wijk Soho in Londen. En tassenproducent Mutsaers heeft 185.000 euro opgehaald via crowdfunding. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 juni 2021.

Lichting 2020 presenteert in juli afstudeerwerk

Nadat Lichting 2020 vorig jaar door de coronamaatregelen niet door kon gaan, krijgt de lichting afgestudeerden aan de mode-opleidingen van 2020 deze zomer alsnog de kans om hun afstudeercollectie te presenteren nu er versoepelingen zijn aangekondigd. Amsterdam Fashion Week presenteert op dinsdag 6 juli 2021 het werk van de deelnemers van Lichting 2020 in de Hermitage Amsterdam. Ook showt hier Dylan Westerweel, de winnaar van 2019. Het concept van Lichting wordt vanaf dit jaar iets veranderd, mede door de veranderende mode-industrie en -opleidingen met meer innovatief afstudeerwerk tot gevolg. De 2020 editie is daarom een multidisciplinaire showcase van installaties, film, show, fysieke collecties en digitaal werk. Tijdens Lichting presenteren de veertien beste graduates van de zeven Nederlandse modeacademies zichzelf en hun werk aan professionals en pers. De winnaar van Lichting wint €10.000 en een eigen show tijdens de volgende editie van Amsterdam Fashion Week.

Mode Stipendium uitgereikt aan Claes Iversen

Modeontwerper Claes Iversen heeft vandaag het tiende Cultuurfonds Mode Stipendium ontvangen in het Felix Meritis in Amsterdam. Vorig jaar werd de uitreiking van het Cultuurfonds Mode Stipendium uitgesteld door corona. Dit jaar kon de uitreiking wél plaatsvinden met een selecte groep genodigden in het Felix Meritis in Amsterdam. De uitreiking was voor het overige publiek live te bekijken tijdens het online fashion festival ‘Fashion & I’, dat ook het twintigjarig bestaan van de Dutch Fashion Foundation vierde. Claes Iversen was blij met de erkenning. “Een enorme schouderklop voor mijn werk. Het is een mooie, maar ook zware branche om je als zelfstandige in staande te houden, deze prijs creëert ruimte. Ik ga het zorgvuldig besteden om mij verder te ontwikkelen.”

Foto: Reinier van der Aart

Daily Paper opent winkel in Londen

Het Amsterdamse mode- en lifestylemerk Daily Paper opent op 19 juni een flagshipstore in de wijk Soho in Londen. In 2018 opende Daily Paper al een pop-upwinkel in Londen. De nieuwe winkel heeft twee verdiepingen en meet 200 vierkante meter. Bij de ingang symboliseert een karakteristiek vloermozaïek het erfgoed van Daily Paper met drie dieren die de landen van herkomst van de oprichters symboliseren: de leeuw, het luipaard en de adelaar vertegenwoordigen Ghana, Marokko, Somalië. Het monogram van het merk komt op verschillende plekken terug in de winkel. Het interieur wordt gekenmerkt door een mix van Nederlands (duurzaam) design én Afrikaanse invloeden. In 2016 opende Daily Paper de eerste winkel in de Amsterdamse Bilderdijkstraat, in 2017 gevolgd door een winkel in de Amstelpassage onder het Centraal Station van Amsterdam. In oktober vorig jaar opende het merk een flagshipstore in New York; de eerste permanente winkel van het label buiten Amsterdam. Het interieur van de nieuwe winkel in Londen heeft hetzelfde concept als die van de winkel in New York. Het merk opende eerder al verschillende pop-upstores onder andere in Rotterdam en Miami.

Mutsaers haalt bijna twee ton op via crowdfunding

Tassenbedrijf Mutsaers heeft het streefbedrag van 185.000 euro opgehaald met crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Het Nederlandse bedrijf maakt sinds 1962 tassen vanuit hun fabriek en atelier in Kaatsheuvel. Debbie Mutsaers, die als derde generatie Mutsaers aan het roer staat, startte een crowdfunding om onder andere de stap naar het buitenland te kunnen maken. Met 135 investeerders is 185.000 euro opgehaald. Voor de financiering van de groei werd bewust gekozen voor een crowdfunding. “Als familiebedrijf wil je niet financieel afhankelijk zijn van een grote externe investeerder. Door met een grote groep kleine investeerders te financieren kunnen we onze onafhankelijkheid behouden. Bovendien hebben we de binding met de klanten en partners die in ons geloven versterkt, dat vind ik heel waardevol voor deze stap”, zegt Mutsaers. Duurzaamheid is een thema dat vanaf het begin hoog op de agenda staat. Zo is het leer ecologisch en binnen Europa geïmporteerd, wordt er voor de kleuring natuurlijk extract gebruikt en wordt er veel aandacht besteed aan reparaties om de levensduur van de tassen te verlengen. “Met de financiering gaan we ons reparatiecentrum verbeteren, onder andere door een multi-tool stikmachine aan te schaffen. Zo kunnen we de levensduur van de tassen nog langer maken.”

Webinar over het opzetten van een webshop

Aanstaande donderdag 17 juni van 11 tot 12 uur het gratis webinar ‘Hoe zet je jouw eigen webshop op?’. Het is het tweede webinar in de reeks Fashion & Law van advocatenkantoor BG.legal. In dit tweede webinar gaan juristen Frédérique Kuiper en Moos Hovens in op de juridische aspecten van een webshop. Zij gaan hierbij in op de domeinnaam, het ontwerp van de webshop, informatieverplichtingen, privacyaspecten en het promoten van producten via de webshop. Aan de hand van duidelijke voorbeelden leggen zij uit wat de valkuilen, mogelijkheden en kansen zijn. Voor het webinar is Suzanne Schaffer, eigenaar van modelabel en webshop Aímée the Label, uitgenodigd als gastspreker. Tijdens het webinar zal zij vertellen over het ontstaan van haar bedrijf en over de juridische uitdagingen waar zij mee te maken heeft op onder andere het gebied van copycats.