TOP

Lexson opent nieuwe showroom, PostNL verhoogt prijzen, Vila lanceert capsule met Mathilde Vesterskov

Distributeur Lexson opent een nieuwe showroom, PostNL verhoogt zijn prijzen en kledingmerk Vila lanceert capsule met Mathilde Vesterskov. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 augustus.

Foto: Vila

‘Macintosh reageerde te laat op marktontwikkelingen’

Het faillissement van de Macintosh Retail Group NV in 2015 is onder meer te wijten aan het feit dat het concern niet reageerde snel op marktontwikkelingen. Dat blijkt uit onderzoek dat curatoren hebben gedaan naar de oorzaken van het faillissement van het moederbedrijf van onder meer Invito, Steve Madden, Manfield, Dolcis en het Belgische Brantano waar het Financieele Dagblad over schrijft. Er was geen van onbehoorlijk bestuur was geen sprake en ook de accountant liet geen steken vallen, concluderen ze.

Na het bankroet maakten diverse Macintosh-onderdelen een doorstart onder een andere eigenaar. Het is nog maar de vraag of daarmee alle schuldeisers tevreden kunnen worden gesteld, omdat het voorlopige faillissementstekort €55,5 miljoen is en er ook nog een bankenvordering van €13,9 miljoen openstaat. Met de banken zijn de curatoren nog in een juridisch gevecht verwikkeld over de afrekening van pintransacties, voorafgaand aan het bankroet. Het einde van dit faillissement is voorlopig niet in zicht.

Lexson opent showroom in Breda

Distributeur Lexson heeft in Breda een nieuwe showroom geopend. In het 500 vierkante meter grote pand hangen de merken Garment Project, J Lindeberg, Law of the Sea, Minimum, Peak Performance en Tiger of Sweden. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Lexson was al enige tijd op zoek naar extra ruimte in de buurt van de showroom aan de Haagweg wegens een forse uitbreiding van het merkenpakket en snelgroeiende eigen labels. Het pand waar de tweede showroom in is gevestigd is volledig gerenoveerd.

De ruimte ademt de sfeer van een New Yorkse loft, aldus Lexson, met veel lichtinval door de grote ramen, behoud van originele onderdelen en toevoeging van eyecatchers zoals een zwart visgraatdak, de enorme roze stalen pui en eikenhouten keuken. Daarnaast zijn er duurzame elementen in het ontwerp geïntegreerd. Zo is de showroom volledig geïsoleerd, ligt het platte dak vol met zonnepanelen en komt er aan het verwarmen of verkoelen van de ruimte geen gas te pas.

PostNL verhoogt prijzen

PostNL verwacht de prijzen te moeten verhogen, zo meldt Nu.nl. Door de stijgende inflatie zijn de kosten voor het bedrijf zijn toegenomen. Daarnaast bestellen consumenten minder pakjes. Dat meldt de post- en pakketbezorger tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Een van de aanjagers van de hoge inflatie zijn de benzineprijzen, iets wat ook PostNL voelt. Om de kosten binnen de perken te houden zegt het concern dat het de prijzen van zijn diensten moet verhogen.

“Het is duidelijk dat deze hogere kosten niet alleen goedgemaakt kunnen worden door verbeterde efficiency en productiviteit. De komende tijd zullen ook prijsaanpassingen in de e-commercemarkt nodig zijn”, aldus CEO Herna Verhagen. Een woordvoerder verduidelijkt dat die prijsaanpassingen alleen gelden voor het pakketjesdeel van PostNL. Welke prijzen precies zullen stijgen, is nog onduidelijk.

Vila lanceert capsule met Mathilde Vesterskov

Vila heeft in samenwerking met de Deense one-line artiest Mathilde Vesterskov een capsule collectie gelanceerd onder de naam ‘Lines’, zo staat in een persbericht. De collectie is gebaseerd op het werk dat de kunstenares maakt, dat te herkennen is aan de gezichten en vormen die in één lijn getekend zijn. Voor de capsule zijn verschillende items ontworpen: gebreide truien, wikkeljurken met prints, all-over print pakken en zijde sjaaltjes. De Lines-capsule wordt van 9 augustus tot met 21 september verkocht aan de retail vanuit de showroom in Amstelveen. In januari 2023 is de lancering voor de consument en wordt de capsule uitgeleverd.