TOP

Lastig jaar voor H&M

H&M heeft een moeilijk jaar achter de rug. De omzet van het modeconcern nam met 8% toe, maar dit kwam echter alleen door nieuwe winkelopeningen.

Zonder de openingen moest de Zweedse modegigant een kleine min van 1% noteren. De gezamenlijke opbrengsten stegen met 2% naar 128,81 miljard kronen. De brutomarge daalde van 62,9% naar 60,1% en de nettowinst liep met 15% terug naar 15,82 miljard kronen. Volgens H&M komt dit door de toegenomen bedrijfskosten en de hoge afschrijvingen op de herfst- en wintercollecties.

Wat de afzonderlijke concepten Cos, Weekday, Monki en Cheap Monday hebben gepresteerd, maakt het bedrijf niet bekend. Wel wilde H&M kwijt dat ze zeer tevreden zijn met de Europese ontwikkelingen van Cos.

Het modebedrijf heeft in totaal 2472 winkels, waarvan 2361 onder de H&M-vlag. In het komende boekjaar zullen 275 nieuwe winkels hun deuren openen in onder andere Bulgarije, Letland, Maleisië, Thailand en Mexico. De start in Indonesië wordt uitgesteld tot 2013.