TOP

Label to watch: Wednesday Whiskey

Marijn Verschure wil de moderne mannen van deze wereld in de schoenen van zijn label Wednesday Whiskey krijgen. “Ik maak schoenen voor de onbewuste trendsetter.”

Is een eigen schoenenmerk een droom die uitkomt?: “Absoluut. Ik had een leuke baan bij Clarks, maar ik wilde het liefst zelf ondernemen. Vorig jaar besloot ik om het gewoon te gaan proberen. Ik heb een aantal fabrieken in Portugal bezocht en ben bij een kleine fabriek terechtgekomen. Nadat ik het verhaal achter Wednesday Whiskey vertelde, mijn ideeën en mijn prognose, besloten ze vrijwel direct om met mij in zee te gaan. Ze staan achter mijn product en zijn niet alleen maar geïnteresseerd in volume.”

Waar komt de naam Wednesday Whiskey vandaan?: “Ik was bij een vriend van mij op bezoek in Dublin, Ierland. We hadden veel gesprekken over werk. Ik had een goede baan, maar ik voelde steeds meer dat ik geen verantwoording meer wilde afleggen. Dat het tijd was om voor mezelf te beginnen. We bezochten de whiskeyfabriek van Jameson. Het verhaal achter whiskey, het maakproces en het fijnproeven intrigeerde me en het heeft me aan het denken gezet. Door de snelheid en de commercie in mode, zijn er nog maar weinig fijnproevers over. Merken gemaakt met liefde. Ik wilde supereenvoudige schoenen maken, die opvallen door kwaliteit in materiaal en design. Voor mensen die subtiliteit waarderen.”

Voor wie ontwerp je?: “Mijn schoenen zijn voor de moderne man die iets wil uitgeven aan mode, maar die niet per se een statement hoeft te maken. Mannen die het verhaal van een merk belangrijker vinden dan een merknaam. De onbewuste trendsetter. Ik zou het ontzettend gaaf vinden als mannen met een paar Trickers in hun kast ook een paar Wednesday Whiskey’s hebben.”

In hoeverre lijken jouw schoenen op Clarks?: “Ik heb jaren bij Clarks gewerkt en mijn schoenen zijn zeker geïnspireerd door de desert boot. Maar dan wel helemaal anders, want ik heb er mijn draai aangegeven. Mijn ontwerpen hebben ook een platte zool unit, maar de schoen is verfijnder. Ook zijn mijn schoenen duurder, want ik doe absoluut geen concessies in het materiaal. Het design is eenvoudig, dus goed materiaal is ontzettend belangrijk. Ik koop het leer en suède in bij fabrikanten uit Nederland en Duitsland.”

Welke wens heb je voor Wednesday Whiskey?: “Ik hoop dat mijn basismodel een ‘signature’-schoen wordt. Een ontwerp dat sterk blijft door de jaren heen zonder dat er ooit iets aan het design wordt veranderd. Zoals de boot van Dr. Martens of de desert boot van Clarks. En natuurlijk hoop ik dat internationaal de beste mode- en schoenenwinkels Wednesday Whiskey gaan inkopen.”

Aantal verkooppunten: 11 binnen Europa, retailverkoopprijs: €170-€230, inkoop: marijn@wednesdaywhiskey.com

WW

WW2