TOP

Label to watch: Breizh World [interview] *

Bij het nieuwe Nederlandse merk Breizh World draait alles om de Bretonse trui. “Nu is het een trenditem, maar het is een klassieker die er al honderd jaar is en er altijd zal zijn”, zegt bedenker Nicole Hoefsmit, die ooit het vrouwenmodemerk Anna Scott opzette.

Het idee voor haar nieuwe merk ontstond toen Nicole Hoefsmit anderhalf jaar geleden zelf een gestreepte Bretonse trui zocht, maar niet kon vinden. “En als ik er al één zag, was het niet de klassieker met ecru bovenkant en de kenmerkende 21 strepen. Ik dacht: die trui moet er altijd zijn, ongeacht het seizoen of het modebeeld. Het is mijn missie dat de Bretonse trui een vast onderdeel van iedere garderobe wordt. Toevallig is de trui nu een trend. Maar hij gaat niet weg. Hij bestaat al honderd jaar.”

Tijdloos

Dus zo ontstond Breizh World: een merk dat zich volledig richt op de Bretonse gestreepte trui. Het aanbod bestaat momenteel uit vier truien voor vrouwen en vier voor mannen. De prijzen liggen in het hogere segment: €129,- voor een damestrui en €139,- voor een mannentrui. “Dit item mag wat duurder zijn. Het is iets waar je voor spaart en omdat het tijdloos is, kun je er jaren mee doen. We werken met merinoswol en produceren alles in Europa. De truien worden verpakt in een luxe doos.”

Breizh4 Breizh7

Breizh is het Bretonse woord voor Bretagne, waar de trui met Bretonse streep zijn oorsprong vindt. Hier produceerde de plaatselijke bevolking T-shirts voor de Franse marine met 21 strepen als ode aan Napoleon en zijn 21 heldhaftige overwinningen. Voor de lokale zeelieden werd een warme wollen variant ontwikkeld. De iconische streep zorgde ervoor dat een in Bretonse streep gehulde drenkeling gemakkelijk te lokaliseren was en zo een streepje voor had op de arme sloeber die in een uni truitje overboord ging. Coco Chanel maakte later een modestatement van de Bretonse trui die werd omarmd door Marilyn Monroe, Brigitte Bardot, Pablo Picasso en James Dean.

Niche

Hoefsmit kiest heel bewust voor een merk met één soort product. “De kansen liggen in de niche. Breizh World moet in de toekomst ‘on top of mind’ zijn bij mensen die op zoek zijn naar de Bretonse streep. Bij ons kun je de Bretonse trui altijd kopen. Je hoeft niet bang te zijn dat je over een half jaar misgrijpt en we doen niet aan uitverkoop. Dat is een totaal andere werkwijze dan vroeger bij Anna Scott, met elk seizoen een andere collectie. Het past bij de slow fashion trend. Ik geloof niet meer in collecties. Natuurlijk zal er vernieuwing zijn. In de zomer komen we met gestreepte T-shirts in materialen als katoen, heavy jersey of zijde. Maar denk ook eens aan een rode streep of een ander model.”

Breizh5 Breizh1

Sinds anderhalve maand is de webshop van Breizh World live. Te kort om iets zinnigs over de resultaten te zeggen, maar Hoefsmit merkt wel dat er interesse is. “Mensen vinden het concept echt leuk. Dat hoopte ik natuurlijk al. Ik merk dat er vanuit mannen veel belangstelling is en die blijken ook veel makkelijker te kopen dan vrouwen. Iedereen die al een Breizh World heeft gekocht is enthousiast over de pasvorm en kwaliteit en sommige mensen hebben zelfs al een tweede item besteld.”

Wholesale

De focus ligt nu nog vooral op de eigen webshop en op PR om het merk bekend te maken, maar uiteindelijk wil Hoefsmit ook met winkeliers samenwerken voor de verkoop. Hoewel ze dat rustig wil opzetten, begint het al te lopen. Binnenkort zijn er twee fysieke verkooppunten. “We kleden het personeel van de water- en verzorgingsproductenwinkel Marie Stella Maris in Amsterdam. Hans van Dijk van Van Dijk in Waalwijk zag het daar en wilde het meteen inkopen. En we komen in 2016 te liggen bij X Bank aan de Spuistraat in Amsterdam, een nieuw winkelconcept met high end mode, kunst en design van W Hotels met alleen maar Nederlandse merken. Dat zijn mooie adressen waar we graag willen liggen en waar we goed mee kunnen samenwerken.”

Breizh2 Breizh6