TOP

Label to watch: ADPT [Interview]*

Modeconcern Bestseller komt met een nieuw merk voor de jonge, modebewuste consument: ADPT. Met wekelijkse leveringen kan ADPT continu op de nieuwste trends inspelen.

Wat is ADPT voor merk?

Caroline Fijen, sales manager: “ADPT is casual jeanswear, met een relaxte, jonge benadering. Ik zeg jeanswear, maar jeans is niet de core van het merk. Wel zijn alle items uit de collectie goed met jeans te combineren. Het is een unisex-merk, maar we hebben wel een aparte mannen- en vrouwencollectie. Het is een clean, high-fashion merk met een focus op silhouetten, modellen en materialen.”

Voor wie is ADPT bedoeld?

“Voor mode-bewuste jong-volwassenen. Het zijn consumenten die continu vernieuwing willen en goed op de hoogte van zijn de nieuwste trends. Wat wel anders is dan bij andere merken van Bestseller, is dat we bij ADPT ook XXS aanbieden voor de vrouwen en XS voor de mannen. Het is overigens geen must om deze maat ook af te nemen.”

 

Hoe spelen jullie op die trendbewuste consument in?

“Door wekelijks nieuwe items te leveren. We hebben zes hoofdcollecties en komen daarnaast dus iedere week met nieuwe producten. De verdeling voororder/expres is 50/50. We hechten veel waarde aan de input van onze klanten. Als ze bijvoorbeeld zien dat bepaalde producten hard lopen of consumenten vragen om specifieke items, dan kunnen ze dat direct aan ons doorgeven. Binnen drie weken kunnen we uitleveren. Deze nauwe samenwerking is belangrijk om dicht op de markt te blijven zitten.”

Hoe typeert de collectie zich?

“In de eerste wintercollectie zitten zowel voor de mannen als de vrouwen duidelijk veel 90’s elementen, zoals crop tops, basketbal sleeves, high necks, logo-sweaters, neo-preen en boxy fits. De vrouwencollectie kenmerkt zich door een tomboy-look, zo is een lange bomber een key item uit de collectie. Voor mannen is het vrij clean, met een vleugje streetwear. Bij ADPT staat het product centraal, daarbij wordt er gebruik gemaakt van luxere materialen, zoals echt leer, suède, cupro en merino-wol. Ook hebben de jeans rijke uitgewerkte wassingen.”

 

Hoe hou je de prijzen dan toch relatief laag?

“Door een balans te houden tussen wat duurdere en meer commerciële producten. Zo hebben we een mooie verlengde bomber van 99,95 euro, maar ook een donsjas van 169,95 euro. Merken met deze prijs/kwaliteit combinatie binnen één collectie zien we nog relatief weinig in de wholesale.”

Wat voor soort winkels passen bij ADPT?

“Dat varieert van de blauwe winkels tot boetieks. In de blauwe winkels past het prima tussen een Denham en Cheap Monday, terwijl het in boetieks goed kan worden gecombineerd met labels als Tiger of Sweden en Minimum. We gebruiken geen drukke prints of felle kleuren, de look is clean en edgy. Dat maakt het makkelijk te combineren met andere Scandinavische merken.”

Tot slot: wat kun je vertellen over de leveringen?

“De eerste wintercollectie is nog t/m begin maart in te kopen. Daarnaast hebben we een eerste kleine express collectie, die in april kan worden geleverd. Die is bedoeld voor klanten die willen instappen om kennis te maken. Het gaat om 6 items voor de vrouwen en 4 voor de mannen. Voor de vrouwen gaat het onder andere om crop tops en een lang gilet, voor de mannen hebben we denim jacks en gestreepte shirts. De marges liggen tussen de 2.7 en 3.0. Ook starten we met een NOOS-collectie van vier jeans.”