TOP

Kwartaalcijfers modebranche: omzetplus van 0,4%

In het tweede kwartaal van 2014 is er in de modebranche een omzetpuls te zien van 0,4 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de INretail/ GfK FashionScan. Door de slechte cijfers in de damesmode is de totale omzet lager uitgevallen.

In de modebranche is er in het tweede kwartaal van 2014 een omzetplus te zien van 0,4 procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de INretail/ GfK FashionScan. Vanwege een slecht eerste kwartaal (-1,1 procent) is er in het eerste halfjaar van 2014 toch nog een omzetdaling van 0,2 procent te zien. De totale omzet had een stuk hoger kunnen liggen als de cijfers in het damesmodesegment beter hadden uitgepakt. Als grootste segment druk het verlies van het eerste kwartaal (-0,7 procent) en van het tweede kwartaal (-1,5 procent) het totale branchecijfer naar de nullijn. In de herenmode, kindermode en ondermode waren er wel positieve cijfers te zien. Na een slecht eerste kwartaal in de kindermode (-2,3 procent) is er in het tweede kwartaal een stijging te zien van 5,7 procent. In de herenmode is zowel het eerste kwartaal (+0,7 procent) als het tweede kwartaal (+2,7 procent) positief afgesloten. Bij de ondermode is een grote sprong gemaakt van een omzetdaling van 3,6 procent in het eerste kwartaal naar een omzetstijging van 1,5 procent in het tweede kwartaal.

Hogere prijzen
De prijzen van de voorjaarscollectie lagen hoger dan vorig jaar. Wat opvalt is dat dit vorig jaar ook al te zien was, toen lagen de gemiddelde prijzen van maart tot en met juli 2013 ook hoger dan in dezelfde periode in 2012. Volgens branchemanager Edwin Belt van INretail is dit in lijn met de hogere grondstofprijzen.

Uitverkoop eerder begonnen
Het lijkt erop dat de uitverkoop dit jaar eerder is begonnen, over een langere periode is uitgespreid en kleinere kortingen kent. De prijsdaling in juni ten opzichte van mei was namelijk minder sterk dan vorig jaar, maar de prijsdaling in april ten opzichte van maart was groter dan vorig jaar. Belt: “Meer collectiewisselingen in kleinere volumes betekent sneller schakelen door een kortere doorlooptijd, maar ook dat er beter ingespeeld kan worden op de klantbehoefte. Hierdoor ontstaat minder voorraadvorming en minder noodzaak tot forse prijsdalingen in de sale. We zien ook dat er meer retourbeleid komt, waarbij retail tijdig voorraad kan omruilen en de leverancier deze elders weer uitzet. Wel moeten we dan met elkaar voorkomen dat dit als een boemerang terugkomt, daar waar leveranciers zich genoodzaakt voelen om de teruggekomen handel tegen lage prijzen op de markt te dumpen. Een andere ontwikkeling is dat retailers hun klantdata beter gaan benutten door gerichter te communiceren via nieuwsbrief, social media en direct mailingen. Het verschil met een traditionele salesperiode wordt door minder voorraadvorming kleiner en hopelijk ook minder noodzakelijk.”