TOP

Kuyichi opent fabrieksdeuren voor consumenten*

Het duurzame jeansmerk Kuyichi gaat volledig transparant communiceren over de productieketen. Hoofd communicatie Monique Voorneman legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

Onder de campagne-naam ‘Let’s be true’ opent Kuyichi letterlijk zijn fabrieksdeuren. Op de vernieuwde website van het jeansmerk kunnen consumenten nu precies zien waar en hoe hun kleding wordt gemaakt.Zo is op de nieuwe site bijvoorbeeld exact te zien waar de biologische katoen vandaan komt, waar de stof wordt geweven en waar de producten worden gestikt. Ook zijn er portretten en video’s te vinden van de fabrieksmedewerkers. De transparantie strategie past bij het Nederlandse jeansmerk, dat al sinds 2001 gebruik maakt van biologisch katoen, recycled katoen, recycled pet flessen en materialen zoals hennep en tencel in de collecties.

Waarom komen jullie nu met deze campagne?

Monique Voorneman: “De timing is natuurlijk perfect, gezien de actuele VPRO-documentaire ‘Slag om de Klerenwereld’, waarin de vaak slechte arbeidsomstandigheden binnen de kledingindustrie aan de kaak worden gesteld. Maar wij zijn er al sinds september 2014 mee bezig. Samen met een onderzoeker van de TU Delft hebben we aan consumenten gevraagd aan wat voor informatie ze behoefte hebben, als het gaat om hun kleding. Daaruit bleek dat ze vooral meer willen weten over de herkomst van de stoffen, de certificering en de mensen die de kleding maken.”

Zijn jullie het eerste jeansmerk dat hiermee bezig is?

“Andere merken geven ook wel inzicht in de productieketen van hun kleding. Maar ze laten niet de herkomst van de stoffen zien en door wie het wordt gemaakt. Dat doen wij nu wel. Op de nieuwe site kun je per product uit de aankomende zomercollectie precies zien hoe en waar deze is gemaakt en door wie.”

Hoe reageerden de fabrieksarbeiders op alle aandacht?

“De fabrieksarbeiders die we hebben geïnterviewd, vonden het heel leuk om in de spotlight te staan. Sommigen moesten wel even wennen en waren wat verlegen, maar het heeft bijzondere portretten opgeleverd. Zo hebben we het verhaal van een vrouw die al 24 jaar in dezelfde fabriek werkt en nog iedere dag nieuwe dingen leert. Dat zijn mooie verhalen.”

Is volledig duurzaam produceren wel mogelijk?

“In de beginjaren van Kuyichi was het nog wel eens een uitdaging om bepaalde stoffen te krijgen, die niet alleen duurzaam waren maar ook voldeden aan onze kwaliteitseisen. De afgelopen jaren is het echter steeds makkelijker geworden om duurzaam en mooi te produceren. We willen daar nu met deze campagne inzicht in geven en hopen dat andere merken ons voorbeeld volgen.” 

Worden jullie zelf ook nog gecontroleerd?

“Samen met de non-profit organisatie Fair Wear Foundation worden de arbeidsomstandigheden van de fabrieken regelmatig gecontroleerd en indien nodig wordt een verbeterplan opgesteld, om vast te stellen wat mogelijk de volgende stappen zijn. Ook controleert de non-profit organisatie Made-By jaarlijks met behulp van een zogenaamde Scorecard de duurzame materialen en arbeidsomstandigheden van de bedrijven waarmee Kuyichi samenwerkt.”