TOP

Kuyichi lanceert recycleconcept Deposit Denim

Op 23 mei gaat het recycleconcept Deposit Denim van Kuyichi van start. Afgelopen dinsdag 13 mei werd het concept gepresenteerd aan de pers tijdens een eigenzinnig event in het Red Light Fashion District.

Het lanceringsevent van Kuyichi‘s Deposit Denim had de veelzeggende naam ‘Pijpen 10 euro’. Genodigden konden hun broekspijpen inleveren en kregen in ruil hiervoor €10 of een nieuwe Kuyichi jeans.

Oude jeans inleveren voor korting

Vanaf 23 mei gaat het Deposit Denim recycleconcept van start voor consumenten. Zij kunnen hun oude jeans (van elk willekeurig merk) inleveren bij een van de deelnemende Kuyichi-verkooppunten. Winkels die meedoen zijn te vinden op de website van Kuyichi. Tegen inlevering van de oude jeans ontvangt de klant €10 korting op de aanschaf van een nieuwe Kuyichi-spijkerbroek.

Recycling 

Van alle jeans die retour komen, worden de broekspijpen afgeknipt en verwerkt tot vezels, die worden gemixt met nieuwe organic katoenvezels. Het doek dat dan ontstaat, gebruikt Kuyichi als basis voor het maken van nieuwe jeans of T-shirts. De shorts (de overgebleven bovenkanten van de ingeleverde jeans) worden verkocht en de opbrengst hiervan komt ten goede van een sociaal-cultureel project in Afrika.

Aanstekelijk voorbeeld

Deposit Denim is niet eenmalig, maar een blijvende actie. “Hiermee laten we zien dat dit unieke proces mogelijk is en hopen we een aanstekelijk voorbeeld te zijn voor anderen”, zegt Peter Schuitema, sales director van Kuyichi. In Nederland wordt ruim 200 miljoen kilo textiel per jaar weggegooid (dat zijn 15.000 volle vrachtwagens). Hiervan wordt slechts een kwart hergebruikt of geschonken aan liefdadigheidsprojecten.

 

Foto’s: Jerome de Lint