TOP

Kunstboer sluit winkel, gaat online verder

Het kleurrijke kleding- en accessoiresmerk Kunstboer sluit de winkel definitief. Het merk gaat zich volledig focussen op online, zo laat mede-oprichter Marcel Oor weten. Oorzaak: de coronacrisis. “De omzet in de winkel is 95 procent gedaald.”

De coronacrisis heeft de Kunstboer hard geraakt, vertelt Oor. “Vanaf de dag dat premier Rutte de lockdown aankondigde, 14 maart, was het hier in één slag afgelopen. Geen toerist meer in de stad en wij zitten ook niet in een buurt waar mensen hun boodschappen doen. In april hebben we voor 500 euro verkocht, de omzet is 95 procent gedaald.”

Voldoende basis

De Kunstboer gaat nu verder als webshop, een kanaal waar ze de laatste twee jaar in investeren. Sinds eind 2018 verkoopt het merk via Bol.com en Kleertjes.com waarmee ze ‘een stabiele omzet’ mee generen. “Online gaan we zeker verder. Dat biedt ons voldoende basis om door te kunnen met de Kunstboer.”

Drie winkels

Marcel Oor en zijn partner Jim Boer hadden tot zeven jaar geleden met de Kunstboer drie winkels. “Jim opende zijn eerste winkel 30 jaar geleden in Haarlem en 13 jaar terug hebben we samen een winkel geopend in Amsterdam, gevolgd door een tweede.” Inmiddels heeft het ondernemersduo sinds 2013 één zaak op de Prinsengracht, waar vandaan ook de webshop en de groothandel worden gerund.

Voorgoed op slot

De Kunstboer streeft ernaar op 1 juli de deuren van de winkel voorgoed op slot te doen om te voorkomen dat kosten verder oplopen en achterstanden in de huur te voorkomen. “We hopen dat dat lukt. Dat hangt af van de gesprekken met de huurbaas, natuurlijk.”