TOP

Kosten stijgen, Nike verhoogt de prijzen

De productiekosten rijzen de pan uit en sportmerk Nike ziet geen andere mogelijkheid dan deze kosten door te berekenen naar de eindconsument. In 2012 zullen de verkoopprijzen voor Nike sportschoenen en sportkleding worden opgevijzeld.

Olie-, katoen- en transportkosten blijven stijgen. De consequenties voor sportmerken als Nike? Hun geliefde omzetwinst daalt en dat kan natuurlijk niet. Vorige week donderdag 17 maart noteerde het bedrijf een lager dan verwachte kwartaalwinst – een direct gevolg van de stijgende productiekosten. De aandelen van het merk kelderde met meer dan 5 procent doordat de gespannen marges onder druk staan.

Pijn
In december 2010 werden investeerders al door de Nike directie gewaarschuwd dat de stijgende kosten de winstmarges in de tweede helft van haar boekjaar, ondanks de stijgende vraag, pijn zouden gaan doen. Nike verwacht dat de margedruk in 2011 zal aanhouden met name dit kwartaal. “Dit is bewijs dat de stijgende kosten Nike’s winst nadelig beïnvloeden”, zegt Giri Cherukuri een Nike aandeelhouder. De sportonderneming zal met prijsverhogingen over de hele lijn proberen dit te onderdrukken.

Goede omzet

De verkoopcijfers van Nike blijven hoog. In Nike’s grootste afzetmarkt, Noord-Amerika, steeg de omzet met 9 procent tot 1,84 miljard Amerikaanse dollars. De omzet in opkomende markten en China stegen respectievelijk met 19 en 21 procent. Niet geheel onlogisch was Japan de enige markt waar de verkoop daalde met 8 procent.