TOP

Kopenhagen annuleert beurzen en shows, Shoebaloo verkoopt via etalages en Revenge stopt ermee

De fysieke beurzen CIFF en Revolver en de Copenhagen Fashion Week van februari worden geannuleerd. Schoenenretailer Shoebaloo verkoopt schoenen via QR-codes in de etalages. En de Utrechtse conceptstore Revenge aan de Voorstraat in Utrecht gaat sluiten. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 5 januari 2021.

Kopenhagen annuleert fysieke beurzen en shows

Ook in Kopenhagen hebben ze de knoop doorgehakt: de fysieke beurzen CIFF en Revolver en de Copenhagen Fashion Week, die van 2 tot 4 februari zouden plaatsvinden, worden geannuleerd. Afgelopen zomer lanceerde Copenhagen Fashion Week vanwege corona nog een nieuw hybride format met zowel digitale als fysieke events, maar de huidige ontwikkelingen in Denemarken laten tot eind februari helemaal geen fysieke evenementen toe. Alle shows en talks zijn daarom online te volgen via het nieuwe digitale platform op de website van Copenhagen Fashion Week, dat 14 januari wordt gelanceerd. Er staan 33 shows op het programma, waaronder vertrouwde namen als Baum und Pferdgarten, By Malene Birger, Day Birger ét Mikkelsen, Ganni, Gestuz, Marimekko, Munthe, Rains, Samsøe Samsøe en Wood Wood.

QR-codes in de etalage bij Shoebaloo

Schoenenretailer Shoebaloo heeft de etalages van de winkel aan het Koningsplein ‘behangen’ met afbeeldingen van schoenen uit de collectie. Via QR-codes bij elk product kunnen klanten toch shoppen bij Shoebaloo, ook al is de winkel dicht. Door de codes te scannen met hun smartphone komen ze direct bij het betreffende artikel in de webshop, waar ze hun bestelling kunnen plaatsen. Het idee komt van de winkelmedewerkers zelf, die deze etalage tussen Kerst en nieuwjaar hebben gemaakt. De retailer laat via Instagram weten dat er goed gebruik van wordt gemaakt. “We verkochten online sowieso al erg veel maar ook dit helpt mee.” Shoebaloo wil nu hetzelfde met de etalages van de winkel in Rotterdam doen.

Platform voor duurzame productie open voor mode

Het Europese duurzame productieplatform Manufy is sinds kort ook toegankelijk voor kledingmerken. Eerder was er al een lancering voor de producenten en na maanden van testen kunnen nu ook kledingmerken zich aansluiten bij het platform. Het platform werkt als een marktplaats en brengt kledingmerken en producenten met elkaar in contact. “We willen een soort Airbnb voor productie van duurzame kleding worden,” zegt mede-oprichter Michiel Dicker. Het platform is alleen open voor Europese producenten en heeft op dit moment een database van bijna 18.000 producenten. Merken kunnen een Quotation Request uitzetten, met wat ze nodig hebben, hoeveel stuks, waar het van gemaakt moet worden en wat het mag kosten. Producenten kunnen vervolgens op die aanvraag bieden. Manufy is in 2019 opgericht door een groep Nederlandse ondernemers.

Revenge stopt ermee

De Utrechtse conceptstore Revenge aan de Voorstraat in Utrecht gaat sluiten. “Na bijna 18 jaar vinden we het mooi geweest”, schrijft de retailer op de website en social media. “We hadden natuurlijk gehoopt dat het laatste jaar iets anders zou verlopen. En dat we een afscheidsfeestje konden geven om iedereen nog een keer te zien. Maar helaas gaat het leven iets anders. We willen je bedanken voor je bijdrage, want zonder jullie geen Revenge. Zeker tijdens dit laatste jaar hebben we gevoeld hoe bijzonder onze achterban is. Het contact met jullie in deze rare tijd was meer dan hartverwarmend.” Half februari sluiten de deuren van de winkel definitief, tot die tijd is het uitverkoop. Eigenaar Petra Reuvers laat weten dat het plan om te stoppen er al was vanwege persoonlijke redenen, maar dat de coronacrisis het besluit heeft versneld. In 2005 opende Revenge samen met een kapsalon en een platenzaak de deuren en was misschien wel een van de eerste conceptstores in Nederland. De winkel onderging eind 2018 nog een transformatie. Het interieur werd onder handen genomen en er werden meer duurzame merken aan het merkenpakket toegevoegd.

Hoofdbeeld: Shoebaloo