TOP

Koopavond uurtje korter, forse winstdaling voor Bestseller, corona heeft ook effect op Black Friday

De verscherping van de coronamaatregelen heeft ertoe geleid dat onder meer de koopavond om 20:00 stopt in plaats van 21:00. Modeconcern Bestseller moet een forse winstdaling incasseren en Black Friday wordt door corona mogelijk minder spectaculair dan 2019. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 14 oktober.

Winst Bestseller daalt fors

Bestseller, het moederbedrijf van onder meer Pieces, Only, Jack&Jones en Vero Moda, heeft de winst voor belastingen zien dalen met 72 procent. Dat meldt Textilwirtschaft op basis van het verslag over het gebroken boekjaar 2019/2020. Al met al was de omzetdaling aan het einde van die periode 6,5 procent, wat Bestseller zelf classificeert als ‘slechts een kleine omzetdaling’. Anders Holch Povlsen, CEO van Besteller, zegt dat het concern met dit resultaat ver is verwijderd van waar ze onder normale omstandigheden zouden staan, maar voegt eraan toe dat gezien de huidige omstandigheden trots en tevredenheid te zijn. Hij is positief over de toekomst: “In het huidige boekjaar verwachten we verdere groei van het bedrijf.”

Pepe Jeans sluit 50 winkels

De Spaanse All We Wear Group (AWWG), voorheen Pepe Jeans Group, sluit winkels en kantoren. Dat is toegevoegd aan het herstructureringsplan dat het bedrijf begin 2019 aankondigde onder de naam ‘Re: set’. Vanwege de Covid 19-pandemie moesten sommige transformatieprocessen namelijk worden herzien, het modebedrijf wil zich focussen op digitalisering, meldt onder meer Fashionnetwork. Het actieplan is gebaseerd op heronderhandelingen over huurprijzen, meldt AWWG. Afhankelijk van de uitkomst van deze onderhandelingen, wil het modebedrijf ongeveer 10 procent van de winkels te sluiten in markten zoals de VS, Japan, Mexico, India en enkele Europese landen. Het bedrijf telt 500 winkels.

Verscherpte coronamaatregelen: koopavond uurtje korter

Winkeliers die op de koopavond normaliter de winkel om 21.00 uur sluiten, moeten nu om 20:00 uur dicht. Dat geldt voor alle winkels, behoudens de supermarkten. Dit besluit komt voort uit de verscherping van de coronamaatregelen die het kabinet dinsdagavond 13 oktober heeft aangekondigd. Om te voorkomen dat het coronavirus zich nog verder kan verspreiden heeft het kabinet besloten in te grijpen op die plaatsen waar het risico op overdracht van het virus het grootst is. Dat gebeurt door het aantal contactmomenten en reisbewegingen te beperken, mensen te ondersteunen bij het kunnen naleven van de basisregels en striktere handhaving.

Lees ook: ‘Dit betekenen de aangescherpte coronamaatregelen voor winkeliers’

FNG-topman nog zeker twee weken vast

FNG-oprichter Dieter Penninckx blijft nog minstens twee weken in de cel, schrijft De Standaard. Het parket is in beroep gegaan tegen de voorlopige vrijlating. Penninckx wordt samen met de andere oprichters Manu Bracke en zijn echtgenote Anja Maes verdacht van valsheid in geschrifte, valse jaarrekeningen, manipulatie van de beurskoers en het niet willen meewerken aan een onderzoek van beurswaakhond FSMA. Het onderzoek werd inmiddels ook uitgebreid naar witwassen. Naast de drie oprichters van FNG wordt ook Penninckx’ advocate Elke Janssens in verdenking gesteld in het dossier. Zij werd niet aangehouden.

Geen stormloop verwacht op Black Friday

Het koopjesfestijn Black Friday lijkt door corona dit jaar minder in trek dan vorig jaar. In een onderzoek van prijsvergelijkingsportaal Idealo onder Duitse consumenten zegt meer 66 procent van de consumenten dit jaar niet mee te doen aan Black Friday of in ieder geval minder geld uitgeven dan het jaar ervoor. Ongeveer 12 procent geeft aan dat hun financiële situatie is verslechterd als gevolg van de pandemie, vijf procent denkt dat er relatief lagere kortingen worden gegeven corona en verwacht daarom geen grote koopjes. Die bevinding bevestigt een ander onderzoek onder vierhonderd webwinkeliers in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, waar Emerce over schrijft. Daaruit blijkt dat minder dan de helft van de webwinkeliers verwacht de resultaten van Black Friday en de decemberpiek van 2019 te overtreffen. Daarom doet 33 procent van de ondernemers niet mee aan het reclamegeweld in die laatste weken van het jaar. Veel van het negatieve sentiment is toe te schrijven aan het coronavirus.

Beeld: Publicdomainpictures.net – Linnaea Mallette