TOP

Kleine omzetplus moderetail in eerste halfjaar, WE Fashion gaat merken verkopen en mogelijk verbod op grote contante betalingen

De omzet van moderetailers steeg in de eerste helft van 2021 met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. WE Fashion maakt van de webshop een multibrand-platform. En er komt mogelijk een verbod op contante betalingen boven de 3000 euro. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 21 september 2021.

Fashionscan eerste helft 2021: minder klanten, hogere bonnen

De omzet van moderetailers steeg in de eerste helft van 2021 met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er kwamen gemiddeld 4% minder klanten, maar de gemiddelde besteding per klant steeg wel met 8%. Dit blijkt uit de nieuwe Inretail Fashion Monitor. De online omzet steeg in het eerste halfjaar van 2021 met 17%. Uit de cijfers blijkt dat 30% meer klanten een aankoop via dit kanaal deden, maar per transactie gemiddeld 10% minder besteedden. De online omzet had in de eerste helft van het jaar een aandeel van 30% van de totale fashion omzet. De lockdown zorgde in de eerste maanden van het jaar voor een stijging van de online aankopen, maar het offline kanaal wist daarna snel te herstellen en een inhaalslag te maken dankzij de versoepeling van de coronamaatregelen. De vernieuwde Inretail FashionMonitor is in juli via een softlaunch live gegaan met een panel van 55 retailers. Deze retailers zijn divers in omzetgrootte en voornamelijk actief in het segment mannen- en vrouwenmode. De komende maanden wil Inretail doorgroeien naar een panel van 90 fashionretailers.

Webshop WE Fashion wordt multibrandplatform

WE Fashion breidt online het assortiment uit met merken en maakt van de webshop een multibrand-platform. Tot nu toe verkocht WE alleen eigen labels, maar onder de noemer Brands WE loves worden voortaan ook merken verkocht voor mannen, vrouwen en kinderen. Het gaat om zowel kleding als schoenen en accessoires. Het gaat om de kledingmerken Blue Ridge, O’Neill en Salty Dog. Daarnaast is er een selectie merken van Nelson Schoenen (oa. Alpacas, Ecco, Nelson, Nike, Tamaris, Skechers en Vans) en Brandfield accessoires (oa. Isabel Bernard, Violet Hamden en Sam Lewis) verkrijgbaar. In de nabije toekomst hoopt WE Fashion het assortiment uit te breiden met meer merken, waaronder voor lingerie.

Betalen voor storten 200 of 500 eurobiljetten

De Rabobank gaat vanaf 1 oktober 5 euro vragen voor het storten van 200 of 500 eurobiljetten. Dat schrijft onder andere Radar op basis van een brief van de bank aan klanten. De bank zegt deze stap te moeten nemen, omdat aan het gebruik van grote sommen contant geld en met name biljetten van 200 en 500 euro risico’s verbonden zijn, zoals witwassen en andere criminele activiteiten. De Rabobank zegt wettelijk verplicht te zijn onderzoek te doen naar de herkomst van de biljetten wanneer er grote stortingen worden gedaan en dit hoge kosten met zich meebrengt. De briefjes van 500 euro zijn een wettig betaalmiddel, maar worden sinds 2019 niet meer opnieuw gedrukt. DNB vindt dat de inspanningen van de banken om witwassen en fraude op te sporen het gebruik van contant geld niet mogen bemoeilijken. Demissionair minister Wopke Hoekstra van Financiën bepleit daarnaast samen met België, Frankrijk, Italië en Spanje bij de Europese Commissie dat er een maximum van 5000 euro komt voor cash betalingen. Dit moet helpen in de strijd tegen de georganiseerde misdaad en witwaspraktijken. Hoekstra schrijft aan de Tweede Kamer dat hijzelf werkt aan verbod van contante betalingen boven de 3000 euro.

TextielMuseum in finale Europese museumprijs

Afgelopen zaterdagavond behaalde het TextielMuseum een finaleplek in de race om de prestigieuze award van de European Museum Academy. Een vakjury koos het Tilburgse museum uit 28 Europese musea als een van de drie finalisten vanwege de vernieuwende en eigentijdse wijze waarop het museum erfgoed toegankelijk en relevant weet te maken voor de hedendaagse bezoeker en maker. Het TextielMuseum is gestart met een ambitieus vernieuwingstraject en werkt samen met gemeente Tilburg plannen uit voor uitbreiding, renovatie en verduurzaming van het monumentale museumgebouw. De award van de European Museum Academy is dé Europese prijs voor innovatieve musea en tentoonstellingen. De jaarlijkse award werd dit jaar tijdens een online award ceremonie uitgereikt. Uiteindelijk ging de award naar ‘toekomstmuseum’ Futurium in Berlijn.

‘De Bijenkorf in 2040 volledig klimaatneutraal’

De Bijenkorf zegt in 2040 volledig klimaatneutraal te willen zijn. Dat is tien jaar eerder dan in de Overeenkomst van Parijs is afgesproken. Ook de andere warenhuizen van Selfridges Group willen dan klimaatneutraal zijn. Dat schrijft Retail Trends. Door het ondertekenen van The Climate Pledge, mede opgericht door Amazon en Global Optimism, zegt het warenhuis zich aan dit doel te committeren. De Bijenkorf zette al eerdere stappen op weg naar een duurzamere wereld, variërend van het ondertekenen van het Fashion Pact tot het stoppen van de verkoop van cosmetica met plastic glitters en exotische huiden.

Hoofdfoto: Textielmuseum/Ton Eppenhof