TOP

Kleine omzetdaling kledingwinkels, recordomzet Chanel en samenwerking Denham en V&A Museum

Kledingwinkels hebben iets minder omgezet in april vergeleken met dezelfde maand in 2022, meldt het CBS. Verder heeft Chanel vorig jaar een recordomzet gedraaid en lanceert Denham een jeanscollectie met het Victoria & Albert Museum in Londen. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 31 mei.

credit beeld: Denham

CBS: iets minder omzet voor kledingbranche in april

Kledingwinkels hebben in april iets minder omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De omzet daalde met 0,9 procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook schoenenwinkels noteerden een kleine daling van 1 procent. De totaalomzet van de non-foodbranche groeide in april 2023 echter wel (+2%) door een hogere omzet bij drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen dan in april 2022. Het volume was 6,1 procent lager dan een jaar eerder.

De omzet van de foodsector groeide met iets meer dan 8 procent. Het verkoopvolume was hier 4,8 procent lager. Online is 3,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat brengt het gemiddelde op een omzetgroei van 5,3 procent in april voor de detaihandel in zijn geheel.

Denham en V&A Museum lanceren collectie

Denham heeft samen met het Victoria & Albert Museum in Londen een capsulecollectie gelanceerd voor mannen en vrouwen, waarbij inspiratie werd gehaald uit de uitgebreide archieven van het Britse museum. Het jeanslabel noemt een verzameling van Japans textiel en een zeegezicht van de Franse fotograaf Gustave Le Gray als belangrijkste inspiratiebronnen voor de kleurrijke patronen van de collectie. De lijn bestaat uit een een aantal shirts, twee spijkerbroeken en een jasje.

Lees ook: Jason Denham staat iedere dag om half zes op

Recordomzet voor Chanel in 2022

Chanel heeft in 2022 een recordomzet van 17,22 miljar dollar gerealiseerd. Dat is een stijging van 17 procent ten opzichte van 2021, meldt onder andere Textilwirtschaft. Alle productgroepen hebben dubbelcijferige winsten genoteerd waarbij lederwaren en schoenen uitzonderlijk goed presteerden, aldus het luxe goederenconcern. De omzet in Europa steeg het hardst met een toename van 29,6 procent naar een omzet van 4,72 miljard dollar. 

In Azië werd een omzet gehaald van 8,65 miljard dollar, een stijging van 14,3 procent. In Noord-Amerika bleef de groei beperkt tot 9,5 procent bij een omzet van 3,86 miljar dollar. Prijsstijgingen werden genoemd als een belangrijke motor achter de groei, net als de explosieve groei in de nasleep van de Covid-19-pandemie en het feit dat er weer gereisd kon worden.