TOP

Kleine Fabriek in opperbeste stemming

De aftrap van het inkoopseizoen met onze 'eigen' internationale kindermodebeurs Kleine Fabriek, op 16 en 17 januari 2011, zit er weer op. Bengels belt 'the day after' met enkele exposanten om te peilen hoe druk ze het al hebben.

Elton IJpma, agent van Blue System, Rubber Duck, Cinque & Bellaire en Retour: “Op zondag was het drukker en intensiever dan maandag, terwijl het normaal andersom is. De meidencollectie van Retour is gerestyled en daar is goed op gereageerd. Blue System trok veel nieuwe klanten, ook onder hoog gesegmenteerde winkels, vanwege het aantrekkelijke prijsniveau van 35 tot 39 euro voor een jeans. De snowbootjes van Rubber Duck trok inkopers als een magneet en samen met de jassen van Cinque & Bellaire kon ik inkopers al met al een mooi pakket bieden. We moesten vanochtend meteen aan de bak en zijn volop aan het schrijven.”

Stefan Flint van Flint Brands die de jongenslijn van Jake Fisher introduceerde: “We zijn vanochtend (dinsdag 18 januari 2011) gaan tellen en komen tot 75 winkeliers die Jake Fisher Dudes willen gaan verkopen. Zeker in deze tijd is dat ongelooflijk. Het was tot het laatst spannend om de monsters op tijd klaar te hebben. Het Abercrombie stijltje spreekt aan. We hebben hiervoor een goede producent aangetrokken en stylist Rob de Vos weet het label heel goed als lifestyle neer te zetten. Verder zijn het de marge en het prijsniveau die aanslaan. Het is nu gas geven dus.”

Alfred van Gastel, product manager en sales representative van de nieuwe kinderschoenenlijn van Bjorn Borg: “Op maandag was het tussen 10 en 15 uur heel druk. De beurs geldt als aftrap van het nieuwe seizoen. Kleine Fabriek is voor ons geen orderbeurs, maar een gelegenheid om de klanten te ontmoeten en afspraken te maken. Inkopers komen de collectie bekijken en zich oriënteren op de nieuwe kleuren. Men maakt foto’s, haalt folders en voor sommigen is het echt een dagje uit. Heel relaxed. Het was absoluut positief.”

Monique Hekkert van de merken Another World en Seguro: “We hebben er 35 nieuwe klanten bij, dus het was overweldigend. Zondag was het ‘t drukst. De maandag kwam wat later op gang. Winkeliers die wij zagen waren positief gestemd, al merk je ook dat er winkeliers zijn die het moeilijker hebben. We hebben redelijk wat buitenlanders gezien, vooral op zondag. Ze waren afkomstig uit België, Italië, Spanje en Frankrijk. Het minste nieuwe klanten kwam dit keer uit Duitsland.”

Musetta Blaauw die als webshophouder, dit seizoen het kindermodeagantschap Iqambia lanceerde: “Ik ben tevreden over mijn debuut op Kleine Fabriek. Zeker de zondag was erg goed. We zagen inkopers uit Nederland, maar ook België en Duitsland. Op maandag was het wat rustiger, inkopers kwamen van verder weg: uit Spanje, Noorwegen en Frankrijk. Opvallend verder was het aantal starters onder webshoppers, vooral uit België. Kennelijk staat de opkomst van webshops daar nog maar aan het begin. De stemming onder de inkopers was positief. Vooral de webwinkels durven wat meer. Men is op zoek naar nieuw, origineel, iets wat de buren nog niet hebben. Onderscheiden vinden ze belangrijk. De verhouding tussen webshoppers en stenen winkeliers was bij mij ongeveer 50/50.”