TOP

Kledingwinkels meer concurrentie van branchevreemde segmenten

Kledingzaken ondervinden steeds meer concurrentie van branchevreemde segmenten zoals bouwmarkten en supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek van Gfk.

Supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten worden steeds grotere concurrenten van kledingwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van Gfk. Met de opkomst van warenhuizen kwamen er al nieuwe plekken waar consumenten meer konden kopen dan alleen kleding maar de laatste jaren verkopen ook steeds meer bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten mode. Van juli 2013 tot en met juni 2014 is het aantal kopers van bovenmode dan wel stabiel gebleven maar elf procent van de bestedingen aan bovenmode kwam van deze ‘branchevreemde’ segmenten. In drogisterijen werd in deze periode vijf procent meer uitgegeven aan kleding dan het voorgaande jaar. Bouwmarkten trokken tien procent meer kledingkopers aan maar tegelijkertijd daalde de besteding per koper ook met tien procent.

Supermarkten
Maar liefst twaalf procent van de kledingkopers kocht tussen juli 2013 en juni 2014 in een supermarkt. Er werd hier in deze periode vier procent meer uitgegeven dan het jaar ervoor. Gfk laat weten dat dit kan komen door het wereldkampioenschap voetbal. “Tijdens het WK zagen we bij supermarkten veel spaaracties, ondersteund met een ruim assortiment non-food en Oranje bovenmode”, zegt Joop Holla, Research Director van GfK. “Naast de Roy Donders juichpakken en de jurkjes bij Albert Heijn pakten ook bierfabrikanten als Heineken en Bavaria uit met Oranje bovenkleding.” Toch is er in de maand mei en juni niet meer bovenmode gekocht in supermarkten dan in dezelfde maanden in 2013.

Relevant voor klant
Gfk laat weten dat steeds meer consumenten bereid zijn buiten modezaken hun kleding te kopen. “Om in te kunnen spelen op de behoefte van de koper is het essentieel om te weten wat de koper beweegt. Alleen zo blijf je relevant voor je klanten.”