TOP

Kledingmiskopen vaak niet geretourneerd bij winkel

Maar liefst 42 procent van de Nederlanders brengt zijn kledingmiskoop niet terug naar de winkel, vaak door gêne tegenover het winkelpersoneel of laksheid. Dat blijkt uit een onderzoek dat gehouden werd onder 500 mensen door Personalshopper.nl

De miskoop wijdt de Nederlander het vaakst aan zichzelf: 44 procent noemt zijn eigen foute inschatting als reden. Een lage uitverkoopprijs is daarnaast de grootste reden voor een miskoop en ook de overtuigingskracht van een winkelmedewerker kan bijdragen aan het kopen van een misser.

Retourneren blijkt bij online miskopen laagdrempeliger te zijn dan in de winkel aangeschafte miskopen. De online miskopen worden ruim 20 procent vaker geretourneerd dan de in de winkel gekochte kleding.  Op zich is dit natuurlijk logisch, gezien er bij online shoppen niet altijd duidelijk is of het kledingstuk gaat passen. Ook kunnen kleuren of stoffen anders overkomen op het internet. Daarnaast is het retourneren via de post anoniem, dus gêne is overbodig.

Benieuwd wat mensen vervolgens doen met die miskopen? Een kwart wordt weggegeven aan vrienden of familie. Eenzelfde deel belandt bij de kledinginzameling. Daarnaast is er ook nog een kwart miskopen dat voornamelijk stof ligt te vangen in de kast met het prijskaartje er nog aan. En het overige kwart? Dat wordt op marktplaats gezet of verkocht aan familie.

Personalshopper.nl is de website van personal shopper Suzi Vasques Dias. Een van haar doelen grootste doelen is: zo veel mogelijk miskopen voorkomen.

Bron infographic: Personalshopper.nl