TOP

Kledingmerken spelen in op ‘shopfilmpjes op YouTube’

Filmpjes op YouTube waarin consumenten hun nieuwste aankopen laten zien, beter bekend als 'shopping haul' filmpjes zijn in Amerika razend populair. Steeds meer kledingmerken spelen in op dit succes.

In plaats van nieuwe kleding netjes in de kast te hangen kruipen steeds meer meiden eerst voor de camera om hun nieuwe aanwisten via een video te delen met de rest van de wereld. De meiden worden in Amerika ‘shopping haulers’ genoemd, wat ‘koopjesverspreider’ betekent. Op dit moment staan er zo’n 200 duizend aankoopfilmpjes online.

Ketens spelen in op succes
Kledingketens zoals Forever 21 en TJ Maxx hebben de ‘shopping haul’ trend inmiddels opgepikt en haken in op het videosucces. Dit doen zij bijvoorbeeld door het organiseren van wedstrijden voor vaste volgers van populaire ‘haulers’. “Het is een nieuwe strategie om je consument bij een merk te betrekken”, vertelt Elaine Notarantonio, marketing professor bij University School of Business tegen het Amerikaanse pr-bureau NPR. Toch kan het volgens Notarantonio ook averechts werken. Als merken te veel gebruik gaan maken van deze ‘haulers’ zien consumenten ze op een bepaald moment alleen nog maar als reclamemakers. “Dat kan het imago van de retailers in gevaar brengen”, aldus Notarantonio.

Nederland
Het aantal zoektochten naar de term ‘shopping haul’ is in Amerika vanaf november met 150 procent gestegen. Wie via de Nederlandse YouTube naar ‘shoplog’ zoekt (de meest gebruikte Nederlandse term voor deze trend), krijgt ook een pagina vol video’s van Nederlandse meisjes die trots hun aanwinsten showen. Toch is de populariteit van deze filmpjes in Nederland nog niet te vergelijken met Amerika. Slechts 480 mensen hebben de afgelopen maand in Nederland de term ‘shoplog’ ingetypt in Google.