TOP

Kledingmerken kunnen direct verkopen via Miinto

Via modewinkelplatform Miinto kunnen modemerken nu direct hun kleding verkopen, zonder tussenkomst van retailers.

Het Deense Miinto opent zijn website voor merken die hun kleding direct aan de consument willen verkopen. Met name kleine, populaire merken uit Scandinavië als Sofie Schnoor en Amust maken gebruik van deze nieuwe mogelijkheid. Deze merken zijn relatief onbekend in Nederland en zijn daarom geen concurrent voor de Nederlandse retailer. “Ze profiteren er juist van omdat groter aanbod meer verkeer oplevert,” zo vertelt managing director Lauren van der Heijden aan Emerce. Het modewinkelplatform start ook met de verkoop van sportkleding en kinderkleding.

Modeboetieks kunnen zich tegen betaling aansluiten bij Miinto. Vervolgens staat hun assortiment op de website. Wanneer een consument een kledingstuk bestelt wordt deze bestelling doorgestuurd naar de aangesloten winkels die dit product verkopen. De retailer die de order als eerste oppakt mag de bestelling vervolgens leveren. Enkele honderden winkels hebben zich inmiddels aangesloten bij Miinto, dat een joint-venture is met RTL Ventures. Naast Nederland is het bedrijf ook actief in België, Denemarken, Zweden en Noorwegen.