TOP

Kledingbranche in 2014: zware tijden voor jeans*

Na een redelijke start van 2014 verslechterde het klimaat voor de kledingsector, blijkt uit onderzoek. Vooral de jeans-sector had het zwaar.

Vooral in het derde kwartaal van 2014 waren de resultaten zwak. Na een natte en koele augustusmaand volgde een onverwacht zachte maand september. Een valse start voor de najaarscollectie was het gevolg. De dalende trend zorgde voor toenemende prijsdruk, waardoor de omzet over 2014 naar verwachting met 0,5 procent daalt, bleek uit een rapport van ING Detailhandel.

Opkomst ketens

Naast het weer is ook de opkomst van fast fashion en online kledingverkoop van invloed op de omzet. Internationale ketens als Primark drukken hun stempel op de markt. Pure players als Zalando en Wehkamp trachten met forse mediabestedingen en gerichte online marketing klanten binnen te halen en te houden. De ontwikkelingen tonen aan dat kledingretail in Nederland volop in beweging is. Niet iedereen kan aanhaken bij de nieuwe realiteit; een markt waarin flexibel en efficiënt moet worden ingespeeld op een snel veranderende vraag.

1,3 miljoen minder jeans

De jeans-branche had het in 2014 bijzonder zwaar. Uit onderzoek van Textilia en onderzoeksbureau GfK blijkt dan 52,5 procent van alle spijkerbroeken in de uitverkoop wordt verkocht. Ook zijn in de periode november 2013-oktober 2014 maar liefst 1,3 miljoen minder jeans verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het gemiddeld besteed bedrag van 36,88 euro per consument aan een jeans is ook niet bepaald hoog.

Lichtpuntje: op basis van cijfers over werkgelegenheid, besteedbaar inkomen en de huizenmarkt verwacht het onderzoeksbureau GfK in 2015 een bescheiden toenemende consumptie, wat resulteert in een bescheiden toename van de omzet van kledingwinkels.