TOP

Kleding- en schoenenmerk Gaastra vaart nieuwe koers

Gaastra slaat een nieuwe weg in voor zomer 2022. De kledinglijn wordt opnieuw gelanceerd en de schoenencollectie krijgt een make-over om beter aan te sluiten op de apparel-collectie.

Gaastra heeft een geschiedenis die teruggaat naar 1897 toen Douwe Gaastra het merk oprichtte in Sneek. Het merk is sindsdien bekend om zijn nautische sportswear. Sinds 2017 is Gaastra onderdeel van Unlimited Footwear Group (UFG). De oud-licentiehouder van Gaastra Footwear nam toen alle rechten van het merk over. De schoenencollectie is volgens UFG sindsdien altijd succesvol gebleven, maar rond de kledingcollectie bleef het stil. Na enkele jaren in rustiger vaarwater is brengt UFG de kledingdivisie Gaastra Sportswear nu weer terug.

Onder de loep genomen

UFG grijpt de rentree aan om het merk eens goed onder de loep te nemen en te ‘vertalen naar de behoeften van deze tijd’, meldt het concern in een persbericht. “Het nautische karakter waar Gaastra bekend om staat blijft, maar daar worden nu innovatie en  duurzaamheid aan toegevoegd.” Voor zomer 2022 wordt de kledinglijn opnieuw geïntroduceerd en brengt UFG de eerste schoenencollectie die is afgestemd op de kledinglijn.

Geïnspireerd op zeilers

De nieuwe schoenencollectie van Gaastra is geïnspireerd op de zeilsport en geschikt voor alle weertypes. Mode en functionaliteit staan volgens UFG centraal. Dit komt vooral tot uiting in het materiaal- en kleurgebruik: mesh, nylon, biologisch katoen, gerecycled knit, natuurtinten en nautische pop-coloraccenten. Daarbij heeft Gaastra oog voor de milieulasten en wil het de impact van mode zoveel mogelijk beperken en producten maken die lang meegaan.

Beeld: Gaastra