TOP

Klantenbinders: Laura van den Brink over social media

Eén gedeelde foto op Facebook zorgt voor méér inkomsten dan een dure online marketingcampagne. Dat concludeert Laura van den Brink (39), eigenaar van sieradenwebwinkel Lovy.nl.

De ‘sociale’ verkoop stuwt de omzet in de webshop. Dat is voor Laura van den Brink een feit. Ze is eigenaar van de webshop Lovy.nl en verkoopt bewaarsieraden voor moeder en kind. Ze merkt dat de verkoop van speciale kindersieraden via Facebook en Twitter een enorme vlucht neemt doordat moeders haar producten aanraden bij andere moeders.

Fan vernoemde haar baby
Precies een jaar geleden nam Van den Brink ontslag van haar communicatiebaan bij de gemeente Den Haag. Ze huurde een studio en ging fulltime aan de slag met haar webshop Lovy. Om meer bezoekers naar haar webshop te trekken, verdiepte Van den Brink zich in social media en begon met bloggen. Zo creëerde ze een achterban met honderden fans van haar kindersieraden (700+). Er werd zelfs een baby vernoemd naar Lovy.

1-minuut-marketing
Vanwege tijdgebrek voor een complete marketingcampagne en kostenbesparing begon Van den Brink met haar 1-minuut-marketing tactiek. Ze plaatst daarvoor Instagram foto’s van nieuwe ontwerpen op Facebook, reageert op Tweets en posts van volgers en schrijft regelmatig op haar blog. Ze noemt dit 1-minuut-marketing, omdat het relatief weinig tijd kost. “Als ik iets moois voor een klant heb gemaakt, maak ik snel een foto met mijn iPhone en deel deze direct via mijn social media kanalen. Sneller kan niet en klanten hebben het idee dat ze over je schouder meekijken. Dat stellen ze op prijs en geeft ze vertrouwen.”

Recessie te lijf
Om de recessie te doorstaan laat Van den Brink zich niet meeslepen in de prijzenoorlog op internet. “Ik bied klanten liever iets extra’s voor een goede prijs, dan dat ik me laat verleiden tot minimale marges. Mijn merk Lovy is nu uniek in zijn soort en daar houd je van of juist niet. De klanten selecteren zich vanzelf.” Haar marketingtactiek deelt Van den Brink via MamaMarketing.nl, waar zij samen met twee partners adviezen en tips geeft aan mede-webwinkeliers. Ze geven gratis tips, maar verkopen ook e-books en werkbladen.

Mix van privé en zakelijk

Volgens Van den Brink  onderschatten bedrijven de inzet van social media: “Veel ondernemers zien social media als een goedkope truc om meer verkopen te genereren. Ze gooien hun tweets en posts vol met reclame, waardoor ze het sociale aspect uit het oog verliezen. Ik maak echt contact met mijn volgers en mix privé met zakelijke dingen. De extra omzet die ik met social media maak is vaak onbedoeld. Als ik een mooi sieraad heb gemaakt en dat op Facebook deel, krijg ik geheid nieuwe verzoeken binnen.”