TOP

Klantenbinders: Annemiek Donkersloot-Geel over acties in de winkel

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Annemiek Donkersloot-Geel van Ladies Fortune in Purmerend.

Via Twitter maken jullie reclame voor de Broekenbon, een kortingsactie in jullie winkel. Wat houdt die actie precies in?
“Tijdens deze actie hebben we zo’n driehonderd broekenbonnen uitgedeeld onder onze vaste klanten. Consumenten die iets kochten kregen er een in de tas, maar ze waren ook te downloaden via onze nieuwsbrief, Twitter en Facebook. We zitten in de herfstvakantie en dat is toch een tijd voor broeken. Daarom wilden wij de aandacht eens leggen op een bepaald kledingstuk en niet op bijvoorbeeld een specifiek merk. We kozen voor een basisartikel, de broek, en onze broekenbon is dan ook geldig op alle broeken in de hele winkel. Met de broekenbon krijgt de klant tien euro korting op iedere aangeschafte broek. Zo proberen we extra traffic te genereren.”

Organiseren jullie vaker dit soort acties?
“Ja, er lopen regelmatig acties bij Ladies Fortune. Meestal hebben die met kortingen te maken, zoals onze vaste stempelactie waarbij de klant spaart voor korting. Maar we organiseren volgende maand ook een fotowedstrijd. De acht klanten die de mooiste foto van zichzelf in de Ladies Fortune-outfit maken en naar ons opsturen, worden ‘Fotomodel in 1 dag’. Zij krijgen van ons een fotoshoot cadeau en worden een dagje verwend. Deze actie verspreidt zich via de sociale media en onze nieuwsbrief. Daarnaast organiseren we regelmatig klantenavonden. Bezoekers moeten een kaartje kopen om die avond de winkel in te mogen, maar dat entreebewijs levert ze eenmaal binnen mooie kortingen op.”

Hoe komen jullie op al die ideeën?
“Vaak gaat het werkoverleg tussen mij en de rest van het team niet over werkroosters of vakantiedagen, maar gaan we aan de slag met het bedenken van leuke acties voor onze klanten. Laatst heb ik mijn personeel de deur uit laten gaan en ze gevraagd om allerlei verschillende kortingsaffiches uit andere winkels te verzamelen. Ze kwamen terug met stapels actiefolders. Dan gaan we samen kijken. Wat spreekt ons aan? Wat hebben we nou al zo vaak gezien? We snuffelen rond bij andere winkels en gaan met die inspiratie aan de slag om zelf iets nieuws neer te zetten.”

Waarom is binding met de klanten belangrijk voor Ladies Fortune?
“Zelf heb ik altijd al graag goede acties neer willen zetten in de winkel. Ik wil dat een klant zich welkom en gewaardeerd voelt bij Ladies Fortune. In mijn ogen bereik je dat niet door met acties van 10 procent korting te komen, daar loopt de klant niet meer voor warm. Vaste prijzen in plaats van percentages, daar geloof ik in. En de spotlight op een artikel zoals de broek en niet op een bepaald merk. Dat zijn keuzes die wij maken. Ook draaien wij nog op voor eventuele vermaakkosten aan een artikel. Dat is een service die we willen blijven bieden. Ik kijk altijd naar hoe we de klant tegemoet kunnen komen. Misschien had ik beter marketeer kunnen worden.”

Wil je tips of adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.