TOP

Klanten negeren coronaregels in winkels, Steppin’ Out opent vijftiende filiaal en winkeliers positiever over de toekomst

Uit onderzoek van vakbond FNV blijkt dat klanten zich vaak niet aan anderhalve meter afstand houden. Modeketen Steppin’ Out heeft de vijftiende winkel geopend in Amsterdam. En winkeliers hadden in mei veel meer vertrouwen in de toekomst van hun bedrijf dan een maand eerder. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 9 juni 2020.

Steeds meer klanten negeren coronaregels in winkels

Uit onderzoek van vakbond FNV blijkt dat de veiligheid van winkelpersoneel nog steeds een grote opgave is en klanten zich vaak niet aan anderhalve meter afstand houden. Een grote meerderheid van de 800 medewerkers die meededen aan het FNV-onderzoek over veilig werken, geeft aan dat klanten geregeld afspraken rondom corona-maatregelen omzeilen of zich onverantwoord gedragen. Een op de drie respondenten vindt dat hun werkgever te weinig doet om voor een veilige werkplek te zorgen. Linda Vermeulen, FNV-bestuurder Handel: “Het grootste probleem is handhaving van de regels door de winkeleigenaren. Een oplossing kan zijn: een beveiliger bij de deur en meer collega’s in de winkel.  Nu moeten soms maar 1 of 2 personeelsleden én schoonmaken én de kassa draaien én ook nog ‘politieagentje’ spelen. Lijkt me gezond eigenbelang van werkgevers dit eindelijk eens serieus op te pakken en dit niet op het bordje van het personeel te leggen.” Uit een poll over dit onderwerp op Textilia.nl blijkt ook dat 68% van de klanten van onze volgers zich niet aan de anderhalve meter afstand houdt.

Steppin’ Out opent vijftiende winkel

Kledingketen Steppin’ Out heeft op zaterdag 6 juni de vijftiende winkel geopend. Die is te vinden in winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam. Steppin’ Out brengt sportieve klassiekers voor mannen en vrouwen. Hoewel de stijl niet meer zo studentikoos is als vroeger, zijn invloeden uit studentensporten als studentensporten rugby en roeien nog steeds duidelijk aanwezig. De collectie is kleurrijk en preppy en bestaat voor het grootste deel uit het eigen merk, aangevuld met merken als Barbour, McGregor, Hackett London, Josephine & Co en Tommy Hilfiger. Na de doorstart onder een nieuwe eigenaar in 2013 is de keten hard gegroeid van 5 naar 15 winkels.

Winkeliers weer positiever over de toekomst

Ondernemers in de detailhandel hadden in mei veel meer vertrouwen in de toekomst van hun bedrijf dan een maand eerder. In april verwachtte slechts negen procent van de winkeliers het hoofd nog een jaar boven water te kunnen houden, in mei is dit opgelopen tot 65 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In vrijwel alle branches van het bedrijfsleven is het aantal ondernemers dat denkt in de huidige economische situatie minstens nog een jaar te bestaan sterk toegenomen in mei, maar in de detailhandel nam dit aantal het sterkst toe. De versoepeling van de coronamaatregelen speelt hierbij waarschijnlijk een belangrijke rol. Instellen op de 1,5 meter economie en kostenreductie werden door de meeste ondernemers genoemd als belangrijkste maatregelen om de effecten van de economische neergang door de coronacrisis te beperken.

Olcay Gulsen koopt aansprakelijkheid faillissement SuperTrash af 

Olcay Gulsen koopt haar aansprakelijkheid voor het faillissement van haar kledingmerk SuperTrash af voor 120 duizend euro. Dat blijkt uit het achtste faillissementsverslag, waar Retailnews over schrijft. Volgens curator Stephan Voermans kan Gulsen verantwoordelijk gehouden worden voor het faillissement van haar bedrijf. Onder meer de administratie zou ontoereikend zijn en jaarrekeningen zijn niet juist en/of niet tijdig gedeponeerd. Ondertussen loopt er ook nog een onderzoek naar mogelijk paulianeus handelen (het voortrekken van schuldeisers). Daarnaast is er vlak voor het faillissement een lening van 140 duizend euro teruggestort aan een aandeelhouder, die niet volgens de regels geboekt zou zijn. Gulsen mag de 120 duizend euro in drie jaar betalen aan de boedel. SuperTrash ging failliet in 2018 en laat een schuld na van dertien miljoen euro. Het merk is doorgestart onder een onbekende groep investeerders.

Zeeman komt met fancollectie

Zeeman http://www.zeeman.comheeft een speciale fan-collectie gelanceerd. Die bestaat uit hoodies, T-shirts, shirts, badslippers, sokken, een bikini en een vissershoedje. Allemaal in de kenmerkende Zeeman kleuren en met het Zeeman-logo of een grote Z. De collectie is tijdelijk in de webshop van Zeeman te koop voor de kenmerkende lage prijzen. Van €2,49 voor een paar sokken tot €9,99 voor een hoodie. Vorige week had de discounter al succes met een geel (of zwart) vegan leren minitasje met een metalen Z dat op drie verschillende manieren gedragen kan worden. De tasjes waren in Nederland binnen een weekend uitverkocht. Zeeman laat er daarom 1.800 bij produceren voor de Nederlandse markt. De tasjes zijn vanaf 22 juli weer te koop bij Zeeman. De bijpassende pashouders en portemonneetjes zijn nog wel in de fanshop te koop.