TOP

Klant verlaat winkelmandje om betaalmethode, kerstverlichting winkelcentra niet uit, My Jewellery maakt tas voor Albert Heijn

De helft van de Nederlandse consumenten verlaat het online winkelmandje als de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. De kerstverlichting in winkelcentra gaat deze winter ondanks de hoge energieprijzen niet uit, maar zal in de meeste steden wel minder lang branden. En My Jewellery heeft voor Albert Heijn een collectie boodschappentassen gemaakt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 11 oktober 2022.

Betaalmethode belangrijke factor bij verlaten online winkelmandje

Maar liefst drie op de vijf Nederlanders kiest ervoor hun online bestelling niet te voltooien, wanneer er bij het afrekenen opeens hoge verzendkosten of belastingen boven op de kosten komen. Dit blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie onder 3.000 Europeanen, waaronder 500 Nederlanders. En ruim de helft verlaat het winkelmandje vanwege bezorgdheid over de veiligheid van de betaling en 48 procent maakt de online bestelling niet af als de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. iDeal is bij 82 procent van de consumenten de favoriet voor bestellingen in eigen land. PayPal en creditcard volgen met respectievelijk 66 en 44 procent als tweede en derde. Klarna staat met dertig procent op een vierde plaats. Voor betalingen in het buitenland betaalt de Nederlander ook het liefst met iDeal (68%), kort daarop volgt PayPal (63%). De voorkeuren verschillen per land. Zo willen Duitsers voornamelijk (65%) via PayPal betalen aan buitenlandse retailers. Minder interessant voor hen is de betaalkaart (43%), waar deze in Engeland juist heel populair is (83%). Belgen betalen het liefst via Bancontact (74%). Opvallend is de populariteit van Apple Pay: in Engeland betaalt 59 procent het liefst daarmee aan een buitenlandse retailer, in Duitsland en België respectievelijk slechts negentien en dertien procent.

Olcay en Dolshe Gulsen zamelen 2641 kilo kleding in

Van 1 tot en met 9 oktober organiseerde Stadshart Amstelveen de Style Recycle Challenge waarbij zussen Olcay en Dolshe Gulsen de uitdaging met elkaar aangingen wie de meeste kleding kon inzamelen voor het goede doel. Bezoekers van Stadshart Amstelveen konden tijdens deze periode oude kleding inleveren bij het speciale recycle-station, waarmee prijzen te winnen waren. In totaal hebben 540 bezoekers 2641 kilo kleding ingezameld. Het doel van de Style Recycle Challenge was om 1.000 kilo aan textiel bij elkaar te sprokkelen, dat werd dus ruim twee keer zoveel. Alle kleding wordt gedoneerd aan textielinzamelaar Sympany. Dolshe Gulsen verzamelde de meeste kleding van de twee zussen. Dat betekent dat er een duurzame treinreis naar Parijs wordt verloot onder de consumenten die bij hun kledingdonatie voor Dolshe kozen. De actie is de start van een langdurige samenwerking: de textielcontainers van Sympany krijgen voortaan een vaste plek in het Stadshart zodat bezoekers het gehele jaar door kleding kunnen doneren.

Kerstverlichting winkelcentra gaat niet uit

De kerstverlichting in winkelcentra gaat deze winter ondanks de hoge energieprijzen niet uit, maar zal in de meeste steden wel minder lang branden. Dat blijkt uit een rondvraag door NOS. Ondernemers willen inwoners graag licht in donkere tijden bieden en een gezellige sfeer trekt meer klanten naar de horeca en winkels. Om toch energie te besparen gaat de verlichting wel korter aan. In sommige steden wordt het aantal lichtjes en de brandtijd gehalveerd. Verkopers van verlichting zien hierdoor de vraag naar tijdklokken flink toenemen. Bij veel ondernemersverenigingen klinken ook geluiden dat de overstap naar led-verlichting al besparend genoeg is. Toch zijn er volgens NOS ook steden, zoals Emmen en Den Bosch, die de verlichting gewoon als vanouds aanzetten. “Die donkere maanden zijn al donker genoeg.”

My Jewellery werkt samen met Albert Heijn

My Jewellery heeft voor Albert Heijn een collectie gebruiksvriendelijke en modieuze tote bags gemaakt. De modieuze boodschappentassen zijn verkrijgbaar in zes verschillende stijlen, prints en kleuren met leuke teksten. My Jewellery wil het gebruik van plastic tegengaan en klanten van Albert Heijn stimuleren om gebruik te maken van een honderd procent katoenen tas. De My Jewellery tassen kosten €8,99 en zijn vanaf deze week verkrijgbaar in alle Albert Heijn supermarkten (met uitzondering van de AH to go filialen). De voorraad is beperkt.

Studenten vinden duurzame kleding belangrijk, maar kopen het niet

Een meerderheid van de studenten vindt de manier waarop kleding gemaakt is en waar het vandaan komt belangrijk (73%) en 63 procent is bereid meer te betalen als kleding eerlijk en duurzaam geproduceerd is. Dit blijkt uit een onderzoek onder bijna 300 Nederlandse studenten door Studeersnel. Toch blijkt dit nog niet altijd uit het aankoopgedrag. Maar liefst 71 procent van de studenten geeft aan dat als zij kleding gewoon kopen als ze het echt leuk vinden, ongeacht herkomst en productiewijze en tweederde kijkt nooit in kledinglabels naar herkomst en productie. Meer dan de helft (57 procent) maakt geen gebruik van groene bezorgoplossingen. Bewust van de ecologische impact van retourzenden is de meerderheid wel (58 procent). Studenten zijn echter nog niet bereid daar ook voor te betalen. 62 procent van hen zou het online aankoopgedrag aanpassen als zij meer moeten betalen voor retourzendingen.