TOP

Klandizie winkels daalt, staking Bijenkorf dreigt en Cara Delevingne in campagne G-Star

Consumenten houden vaker de hand op de knip, zegt Jan Meerman van Inretail. Personeel van de Bijenkorf dreigt met stakingen en G-Star strikt Cara Delevingne voor een nieuwe campagne. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 26 september.

Foto: Olcay en Dolshe Gulsen [credit] Stadshart Amstelveen

Recycle-challenge Amstelveen met zussen Gulsen

Stadshart Amstelveen organiseert van 1 tot en met 9 oktober de zogeheten Style Recycle Challenge waarbij zussen Olcay en Dolshe Gulsen de uitdaging met elkaar aangaan wie de meeste kleding inzamelt voor het goede doel. Samen willen ze in totaal 1.000 kilo aan kleding inzamelen. Bezoekers kunnen op het Binnenhof gedragen kleding inleveren bij het recycle-station.

Met een levensgrote projectie van de zussen Gulsen worden bezoekers toegesproken om hun kleding te doneren. De donateurs kunnen vervolgens de keuze maken of zij hun oude kleding inleveren bij Olcay of Dolshe. Bij een donatie aan Olcay maakt men kans op een duurzame treinreis naar Londen. Kiest men voor doneren aan Dolshe, dan kan er een treinreis naar fashionstad Parijs gewonnen worden. Bovendien ontvangen alle donateurs een winkaart, waarmee cadeausets en producten van de ondernemers uit het hele winkelcentrum te winnen zijn.

Personeel Bijenkorf dreigt met staking

Medewerkers van de Bijenkorf gaan staken als het warenhuis weigert de lonen met tien procent te verhogen. Dat meldt Retailtrends. Vakbond FNV zegt bij monde van het personeel dat de lonen voortaan mee moeten stijgen met de inflatie. Volgens de bond wil de Bijenkorf niet verdergaan dan zes procent: 3,5 procent in oktober, 2,5 procent in april volgend jaar.

“De Bijenkorf kijkt naar de verminderde koopkracht als gevolg van de inflatie. De verwachte daling van de koopkracht ligt op 6,8 procent. Met een salarisverhoging van zes procent dragen we dus bij aan het repareren van het verwachte koopkrachtverlies”, aldus de woordvoerder van het warenhuis.

Dat vindt de FNV te weinig en te laat. De directie van de warenhuisketen heeft tot dinsdagmiddag 27 september de tijd om in te gaan op die en als dat niet gebeurt legt het personeel het werk neer. Ze voerden de afgelopen weken al actie tijdens de pauze. De huidige cao liep in juli af.

Minder klandizie winkels door stijgende inflatie

Nederlanders kopen steeds minder kleding en woonartikelen nu de energie- en voedselprijzen verder stijgen. Dat meldt BNR. “We merken dat consumenten terughoudender worden sinds de laatste vier weken”, zegt algemeen directeur Jan Meerman van brancheorganisatie. Volgens hem hebben veel ondernemers een positief eerste half jaar achter de rug en is er boven verwachting verkocht, maar loopt het aantal klanten vooral de laatste tijd terug. “In de sport-, mode- en schoenenbranche gaat het om een afname van tussen de 5 en 10 procent’, zegt hij.

Dat heeft volgens hem onder meer te maken met het dalende consumentenvertrouwen. Het CBS meldde vorige week dat het consumentenvertrouwen in september opnieuw een dieptepunt heeft bereikt. Ze zijn pessimistischer dan ooit over de economie, de koopbereidheid ligt op het laagste niveau sinds het begin van de meting in 1986 en zowel het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als dat over de financiële situatie in de komende twaalf maanden was negatiever dan ooit tevoren. Ook zijn ze negatief over het doen van grote aankopen en weinig te kunnen sparen.

G-Star strikt Cara Delevingne voor campagne

Topmodel, actrice en zangeres Cara Delevingne is het gezicht van de nieuwe denimcollectie FW22 van G-Star, zo is bij Adformatie te lezen. Het model volgens het denimmerk origineel met haar rebelse en vele gezichten. Daarom past perfect in het rijtje andere beroemdheden waarmee G-Star samenwerkt, zoals Magnus Carlsen, Pharrell Williams, Max Verstappen en Snoop Dogg.

Hoofd marketing van G-Star Gwenda van Vliet, noemt Delevingne iemand die zich niet makkelijk in een hokje laat duwen. “Ze is één van de beste modellen ter wereld. Daarnaast is ze actrice, schrijfster en zangeres, met een uniek karakter. Ze laat zich door niemand vertellen wat ze moet doen.” De campagne wordt via verschillende kanalen gelanceerd en bestaat onder meer uit een onlinevideo en socials.

https://vimeo.com/752855119