TOP

Kixx Online wil gat dichten met Kleertjes.com

Afgelopen september vierde webwinkel Kixx Online zijn vijfjarige jubileum. Dennis Wanders, verantwoordelijk voor de online marketing bij Kixx Online, vertelt onlinemagazine Twinkle over zijn aanpak sinds zijn aantreden in 2009.

Kixx Online verkoopt een groot aantal baby- en kinderkledingmerken, zoals Scotch & Soda, Claessen’s, Replay, Finger in the Nose en vierde onlangs uitgebreid het 5-jarig bestaan met klanten. De webwinkel timmert flink aan de weg, zo stelt Twinkle. Een van de eerste dingen die Dennis Wanders oppakte, was het verbeteren van de vindbaarheid van Kixx op internet.

Deze vindbaarheid staat nu centraal in alle bedrijfsprocessen, vertelt Wanders in het interview. “Zo moet degene die voor productbeschrijvingen zorgt er al op toezien dat de teksten zoekmachinevriendelijk zijn.”

Facebookfans 
Door ‘technische slimmigheidjes’ in te bouwen in de website en een effectievere Google AdWords campagne te voeren weet Kixx zich nu beter te profileren op internet, vertelt Wanders. Verder probeert het bedrijf door middel van zogenaamde affiliatecampagnes en retargeting het surfgedrag van bezoekers te beinvloeden. Facebook wordt verder ingezet om de loyaliteit van klanten te vergroten. Volgens Twinkle heeft Kixx het grootste aantal Facebookfans binnen de kinderkledingbranche. (Op 16 november blijkt dit niet (meer) te gelden: kleertjes.com heeft met 5.432 fans het dubbele – red.).
Omzetgroei
Ook offline is het bedrijf actief. Door een pr-bureau verantwoordelijk te maken voor het adverteren in bladen, abonneewervingsacties en free publicity, heeft de webwinkel een professionele slag geslagen. Alle marketinginspanningen hebben het “miljoenenbedrijf” veel opgeleverd volgens Dennis Wanders: “Over 2010 is een omzetgroei van zo’n 40 procent gerealiseerd.” Zijn verwachting is dat ook 2011 eenzelfde omzetgroei zal brengen.

Uitdaging
Sinds de start van de stenen winkel in Alkmaar in 2000 en de webshop in 2006 is dus veel gebeurd. De ambities voor de toekomst zijn zeker zo groot. Met de lancering van de Duitse website is een eerste stap over de grens gezet: “als we daar succesvol blijken, kunnen we verder uitrollen naar andere landen.” De strijd met de concurrent wordt daarbij niet geschuwd: “Onze uitdaging is om het gat [met Kleertjes.com] te dichten.”