TOP

Kickstarter-succes: Wado’s duurzame jaren ’80 sneakers

In plaats van de gehoopte €11.000,- heeft Wado via crowdfundingwebsite Kickstarter meer dan €350.000,- opgehaald. Het merk ontwerpt duurzame, unisex sneakers die geïnspireerd zijn door de jaren ’80.

In februari 2017 komen Spanjaarden Damain, Marta en Lizzie op het idee op een eigen schoenenmerk te beginnen. Het doel: de levensstijl van consumenten op een makkelijke manier duurzamer maken. De drie ontwerpen een sustainable sneaker tegen een goede prijs (99,- winkelverkoopprijs) en met een mooi jaren ’80 design. “We realiseerden ons dat de duurzame mode-items die momenteel op de markt zijn, veel duurder zijn en geen modetrends volgen”, schrijft het merk.

Na lang onderzoek, lanceert Wado in maart 2018 een campagne via crowdfundingwebsite Kickstarter. Het blijkt een enorm succes, want aan het einde van de rit – na 30 dagen – heeft het merk niet de gehoopte 11.000,- opgehaald, maar maar liefst 363.761,-.Het eerste sneakermodel ‘Modelo 89’ komt in gebroken wit in combinatie met vijf kleuren: rood, zwart, blauw, groen of volledig wit.

Basisprincipes

Wado houdt vast aan een aantal basisprincipes:

  • Geen chroom: 90 procent van de werknemers in Aziatische leerlooierijen overlijdt voor hun 50e. Dit komt vooral door het giftige chroom waarmee ze werken. Wado gebruikt chroomvrij leer voor zowel de binnen- als aan de buitenkant van de schoen.
  • Hoge productienormen
  • Ethische werkplekken: Negen op de tien schoenen ter wereld worden in Azië geproduceerd, terwijl meeste werkers hier in kleine hokjes worden gepropt en overuren draaien. Wado produceert in een duurzaam atelier in het Portugese Felgueiras, waar de werknemers ‘als familie worden behandeld’.
  • Eerlijke lonen: In Bangladesh verdienen de werknemers in ateliers maar 28 per maand, dat is de helft van wat ze nodig hebben om aan hun basisbehoeften te komen. In het atelier in Felgueiras wordt iedereen eerlijk betaald.
  • Twee bomen bij verkoop van één paar: Naar schatting zal er over honderd jaar geen regenwoud meer zijn. Elke minuut verdwijnen er twintig voetbalvelden aan bos. In samenwerking met ngo We Forest, plant Wado daarom twee bomen bij elk verkocht paar schoenen.