TOP

Keys to Succes: back to denim

Keys to Success, onderdeel van het business programma van de Amsterdam Fashion Week, stond maandagavond in het teken van denim. Tijdens dit zakelijke denimprogramma werd meteen de nieuwe samenwerking van Amsterdam Fashion Week en Modefabriek zichtbaar.

’s Ochtends begon het denim-business-programma met een aantal sprekers op Modefabriek, gevolgd door een aantal lezingen op het terrein van de Westergasfabriek, waar de Amsterdam Fashion Week plaats vindt. Voor het eerst waren Modefabriek-bezoekers bovendien in de gelegenheid deel te nemen aan Keys to Success. Tijdens de opening van het programma vertelden Lucel van der Hoeven (directeur Modefabriek) en Bart Maussen (directeur Amsterdam Fashion Week) dat de samenwerking tussen beide partijen in 2014 nog veel intensiever gaat worden.

Trends zomer 2014

Sam Trotman, jeansredacteur bij trendplatform Stylesight, gaf op Modefabriek een presentatie over de jeanstrends voor zomer 2014. Het meest opvallend was misschien wel zijn aankondiging van de revival van de jaren negentig, met meer volume, sportswear, hiphop-invloeden, baseballshirts, jeans met franje, patchwork en kleurblokken. Gezien de vele skinny’s in de jeanscollecties op Modefabriek zijn we hier in Nederland nog niet aan toe, maar het is zeker een trend om in de gaten te houden aangezien Trotman niet de enige is die hem tipt.

Jonge jeansdesigners

Verder presenteerden de jonge ontwerpers Mick Keus en Olaf Hussein hun jeanslabels. Mick Keus maakt nieuwe jeans van oude spijkerbroeken en Olaf Hussein werkt uitsluitend met gerecyclede katoen en natuurlijke indigo.

Traceability guide

Nudie Jeans greep het business programma aan om een ontbijtje te organiseren met een presentatie door sales en marketing director Andreas Ahrman. Hij vertelde over de ervaring die het merk inmiddels heeft met repair en recycling van jeans. Maar het maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat verder: Nudie publiceert online uitgebreide informatie over alle leveranciers en hun onderaannemers. Vanaf 2015 moet er zelfs een traceability guide live zijn, waar consumenten met een unieke code op elk kledingstuk het volledige productieproces van het artikel online kunnen checken.

Keys to Succes

Keys to Success werd gepresenteerd door James Veenhoff, oprichter van House of Denim. In de verhalen van de sprekers hier stond centraal dat denim weer echt om denim draait en minder om mode. “Na alle kleuren, prints en coatings vonden we het tijd dat denim weer terug werd gebracht in de business”, aldus David Koral, medeoprichter van Koral Los Angeles. Shubhankar Ray, brand director van G-Star, vertelde dat G-Star bewust de keuze heeft gemaakt terug te gaan naar de basis: denim. Het jeansmerk laat zich inspireren door moderne klassiekers en industrieel design en niet door mode. Jason Denham vertelde met Denham te zijn begonnen omdat hij zich volledig wilde richten op denim. Bij zijn vorige merk Blue Blood had hij ervaren dat een veelheid aan sublijnen het moeilijk maakte om te focussen.