TOP

Ketens roepen op tot heropening, nieuwe stek voor Goodbrandz en deze modewinkelier is nu even marktkoopman

De koek is op, zeggen vijftien grote mode- en schoenenketens, de winkels moeten open. Verder: Nike sleept Lululemon voor de rechter voor het schenden van patenten, Goodbrandz en Michel Smit Labels verhuizen naar de Suikersilo’s in Halfweg en mannenmodewinkel By Jan Marc in Hengelo heeft een inventieve manier gevonden om tijdens de lockdown toch omzet te maken: op de markt.

Foto: Textilia

Mode- en schoenenketens roepen op tot heropening: ‘De koek is op’

Open de retail. Daartoe roepen de CEO’s van vijftien Nederlandse winkelketens, waaronder America Today, Only for Men, Van Uffelen, We Fashion en Ziengs Retail, op een gezamenlijk statement. Voorzetting van het huidige beleid leidt volgens de retailers tot blijvende schade voor de binnensteden en periferieën. Daarnaast constateren de CEO’s dat de koek bij hun mensen na twee jaar echt op is. “We zien groeiende verzuimcijfers, meer gesprekken met bedrijfsartsen en ga zo maar door. Het draagvlak is weg.” De retailers pleiten voor heropening met twee maatregelen die ze ‘bewezen het meest effectief’ noemen: de anderhalve meter afstand, met één klant per 10 vierkante meter, en mondkapjes.

Ook de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) laat weten snel met de nieuwe regering om tafel te willen, om te bespreken onder welke voorwaarden winkels deze maand weer open kunnen. De winkels zijn volgens RND-directeur Eus Peters niet dicht omdat ze bijdragen aan verspreiding van het virus, maar omdat het kabinet en OMT wil sturen op het aantal persoonsbewegingen. “Het probleem daarbij is dat er in de modellen geen onderscheid wordt gemaakt tussen risicovolle drukte en risicoloze persoonsbewegingen waarbij iedereen een mondmasker draagt en voldoende afstand houdt”, zegt hij tegen De Ondernemer. Het ziekteverzuim in de winkel is volgens hem al vier jaar een constante. “Je wordt in de winkel niet ziek.”

Mogelijk nieuwe datum voor Sundayschool

Sundayschool wordt mogelijk verschoven, laat de organisatie weten. De kindermodebeurs staat gepland voor zondag 16 januari in Defabrique in Utrecht, twee dagen voordat de huidige lockdown afloopt. Omdat nog niet duidelijk is welke maatregelen er na 14 januari gelden, kan het team nog geen uitsluitsel geven over of de beurs daadwerkelijk op die datum kan doorgaan. Die beslissing wordt doorgeschoven naar volgende week. Wel heeft de organisatie alle weekenden tot en met 12 en 13 februari in optie genomen, zodat indien nodig uitgeweken kan worden naar een latere datum.

Goodbrandz en Michel Smit Labels verhuizen naar Sugarcity

Agentuur Goodbrandz en agentuur/importeur Michel Smit Labels zijn met ingang van dit nieuwe jaar naar een nieuwe locatie verhuisd, Sugarcity in Halfweg. Dat laat CEO Michel Smit weten. De voormalige suikersilo’s op het terrein doen nu dienst als bedrijfsruimte en passen daarmee volgens Smit perfect bij de duurzame filosofie van Goodbrandz. Goodbrandz start er vanaf 17 januari met de verkoop van Bufandy, Dear Denier, Lana, Lanius, Langerchen, Mandala, Shirts for Live, SKFK en Thinking Mu. Michel Smit Labels begint op 24 januari met de verkoop van de nieuwe collecties van Cat Noir, Faber Woman en White Label.

Nike sleept Lululemon voor de rechter om fitness-spiegel

Nike heeft een rechtszaak aangespannen tegen Lululemon Athletica. De sportgigant beschuldigt zijn kleinere rivaal van het schenden van zes patenten met zijn Mirror Home Gym fitness-spiegel en de bijbehorende apps. Het gaat onder meer om technologieën waarbij sporters specifieke inspanningsniveaus kunnen instellen en hun prestaties kunnen vastleggen. Lululemon laat in een statement aan persbureau Reuters weten zich weinig zorgen te maken. “De patenten waarom het gaat zijn te breed en zodoende ongeldig. We hebben vertrouwen in onze positie en kijken ernaar uit die voor de rechter te verdedigen.”

Creatief in coronatijd: modewinkelier is nu even marktkoopman

Net als vorig jaar blijken ondernemers ook tijdens deze lockdown bijzonder creatief in het vinden van manieren om toch wat omzet te maken. Zoals retailer Jan Marc ter Steege, de eigenaar van mannenmodewinkel By Jan Marc in Hengelo, die zijn collectie nu een paar honderd meter van zijn winkel verkoopt, op de markt. Weekmarkten zijn namelijk wel toegestaan, tot 17.00 uur. “Uit lijfsbehoud”, zegt hij tegen RTV Oost. “Elke euro omzet is er toch weer één. De huur en andere kosten lopen immers wel gewoon door.”