TOP

Kenzo Takada (81) overleden, vertrouwen ondernemers in voorbestaan gegroeid en Josh V plust flink

De Japanse modeontwerper Kenzo Takada is op 81-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Het vertrouwen van ondernemers in hun voorbestaan is de laatste tijd gegroeid en modemerk Josh V plust flink in het derde kwartaal. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 5 oktober.

Modeontwerper Kenzo overleden aan gevolgen coronavirus

De Japanse modeontwerper Kenzo Takada is op 81-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat heeft een woordvoerder zondag bekend gemaakt, meldt Nu.nl onder meer. De ontwerper is overleden in het American Hospital in Parijs, hij woonde sinds 1965 in Frankrijk. In de jaren zeventig richtte hij zijn label Kenzo op, dat hij in 1993 verkocht aan het bedrijf LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy). Takada ging in 1999 met pensioen. Kenzo staat bekend om zijn kleurrijke ontwerpen met grafische prints en de tijgerkop die prijkt over vele sweaters van zijn hand. Zijn creatief zijn gedragen door beroemdheden zoals Hailey Baldwin, Rita Ora en Dua Lipa.

Otto Group plust, mede dankzij About You

De Otto Group verhoogde zijn omzet in het eerste halfjaar met 12 procent. Dat is mede te danken aan de dochteronderneming About You, die de omzet met 65 procent zag toenemen, meldt Twinkle. About You stevent hiermee in het derde kwartaal af op een jaaromzet van 1 miljard euro. Verder profiteerde de Otto Group vooral van de verkoop van meubilair en technologie. De gelijknamige webshop Otto.de groeide met 25 procent en het platform wist het aantal nieuwe klanten met meer dan een miljoen te vergroten. Het doel om in het boekjaar 2020/2021 zo’n 1.000 partners op het platform te hebben, wordt waarschijnlijk overtroffen.

Vertrouwen ondernemers in voorbestaan gegroeid

Het aantal ondernemers dat vertrouwt op minstens nog een jaar voortbestaan, is tussen juni en september in nagenoeg alle sectoren toegenomen. Daarnaast heeft de coronacrisis tot september nog bij relatief weinig bedrijven geleid tot het ontslaan van eigen personeel. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek naar de verwachte gevolgen van de coronacrisis, dat begin september onder bedrijven werd gehouden. Wel nam volgens de ondernemers in veel bedrijfstakken de inzet van flexibel inzetbare medewerkers af. In de horeca is men het minst positief, maar er is wel meer vertrouwen dan in juni. In juni dacht nog maar een kwart van de horecabedrijven een jaar te kunnen overleven, in september 43 procent. In de detailhandel is dat vertrouwen iets toegenomen: van 66 procent is juni naar 69 procent in september.

John Lewis lanceert virtuele kerstshop

Het Londense warenhuis John Lewis heeft in verband met het coronavirus een virtuele kerstwinkel gelanceerd, zo meldt de Daily Mail. Via de website van het warenhuis kunnen bezoekers virtueel door de ruimte ‘lopen’ en de displays van feestelijke tafeldecoraties en fonkelende kerstbomen  bewonderen. Wie wat leuks ziet en dit wil kopen, klikt op het product en wordt daarop doorgeleid naar de betreffende afdeling in de webshop. “We weten dat Kerstmis er dit jaar anders uitziet, het wordt thuis kleiner gevierd en via videogesprekken met dierbaren”, zegt Dan Cooper, ‘head of Christmas’ bij hert warenhuis. “Daarom hebben we de kerstshop gecreëerd die onze klanten zal verblijden en inspireren, maar waarmee ze hun kerstinkopen ook op een veilige manier kunnen doen.”

Modelabel Josh V plust 70 procent

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Josh V heeft het derde kwartaal, net als het eerste half jaar van 2020, winstgevend afgesloten met een plus van 70 procent ten opzichte van 2019. Ook voor het laatste kwartaal zijn de vooruitzichten positief, het merk verwacht dit jaar met een flinke groei af te sluiten. Volgens algemeen directeur en eigenaar Josh Veldhuizen is deze sterke omzetstijging te danken aan onder meer de focus op data-gedreven strategieën, crossmediale marketingcampagnes, en de toepassing van vooruitstrevende technologieën. “Naast dat wij uiteraard resultaten van voorgaande jaren analyseren, hanteren wij kortere en minder diepe sale periodes”, aldus Sander Ligthart, e-commerce & digital marketing manager van Josh V. “We creëren in principe schaarste, wat resulteert in maximale full price verkopen. Daar bovenop komt een enorm hoog service niveau kijken. Denk aan next day delivery, style advies en support via de standaard kanalen, maar ook middels sociale media, waar in de toekomst WhatsApp aan toegevoegd wordt.” Om de groei vast te houden, blijft het merk investeren in vooruitstrevende technologieën en focust zich op aansluiting bij marktplaatsen, zoals Bol.com.

Foto: Pixabay