TOP

Juli goede omzetmaand voor kledingwinkels, Babystyling opent tweede winkel en Zalando opent pop-up stores voor tweedehands

Kledingwinkels zagen de omzet in juli 2021 met 6,7% toenemen ten opzichte van vorig jaar. Het online baby- en kinderkledingmerk Babystyling opent een flagshipstore in Stadshart Amstelveen. En Zalando gaat met tweedehands concept Zircle pop-upstores openen in Duitsland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 31 augustus 2021.

Omzet kledingwinkels +6,7% in juli

De detailhandel heeft in juli 3,4% meer omgezet dan in juli 2020, meldt het CBS. De omzet van de non-foodsector groeide met 3,3%, terwijl de omzet van de foodsector 1,2% kromp. De omzetten lagen deze maand weer boven het niveau van voor corona. In vergelijking met juli 2019 lag de omzet van de detailhandel 12,9% hoger. Daarnaast is in juli 2021 online 11,1 procent meer omgezet door de detailhandel. Kledingwinkels zagen de omzet in juli 2021 met 6,7% toenemen en schoenen- en lederwarenwinkels met 7,4% ten opzichte van vorig jaar. Deze branches groeiden daarmee het meest in non-food. Door kleding- en schoenenwinkels werd in juli voor de vijfde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet was ook hoger dan in juli 2019.

Babystyling opent tweede winkel

Op 1 september opent het online baby- en kinderkledingmerk Babystyling de deuren van een flagshipstore in Stadshart Amstelveen. Babystyling heeft ook al een winkel in Almere. De nieuwe winkel is ruim tweehonderd vierkante meter en beschikt over een ballenbak, verschoonruimte en borstvoedingsruimte. Ook is er op de tweede verdieping een outlet. Het op social media populaire merk brengt stoere en hippe baby- en kinderkleding van maat 50 tot 128 met zelfontworpen prints en grappige teksten naast een collectie basics. De stoffen zijn zacht en hebben een duurzaam keurmerk en de collectie wordt in Europa geproduceerd. Oprichter Amanda Bennes is trots dat ze samen met partner Remon een tweede winkel kan openen in deze lastige coronaperiode: “Een week voor de eerste lockdown openden wij de deuren van onze eerste fysieke winkel in Almere. Nadat we plotseling wekenlang niet open konden, zijn we begonnen met het winkelen op afspraak. Liefhebbers uit heel Nederland kwamen naar onze winkel om een outfit te shoppen voor hun kleintjes. Door dit succes en onze goedlopende webshop kunnen wij, nu zes maanden later, met trots onze tweede winkel openen in Stadshart Amstelveen”, zegt ze in een persbericht.

Dutch Sustainable Fashion Week presenteert programma

Stichting Dutch Sustainable Fashion Week organiseert van 23 tot en met 29 september voor de achtste keer op rij de Dutch Sustainable Fashion Week om landelijk aandacht te vragen voor duurzaamheid binnen de modesector. Het thema dit jaar is ‘De waarde van kleding’. Tijdens de week wil de organisatie consumenten laten zien hoe en waarom de waarde zo veranderd is en hen kennis laten maken met mogelijkheden om bewustere keuzes te maken met betrekking tot hun garderobe. Tijdens deze week worden de duurzame merken in de winkelstraten extra zichtbaar gemaakt. Op het programma staan onder andere een show en expositie van digitale kunstenaar Meggie van Zwieten, die haar virtuele collectie Yana presenteert via augmented reality. Deze show wordt gelivestreamd via TikTok. Ook volgen er gedurende de week verschillende tutorials op TikTok om kapotte kleding te repareren. Verder worden in verschillende steden de documentaire Full Circle en de gelijknamige circulaire kledingcollectie, gemaakt van gedoneerd textiel, gelanceerd. Ook is er een Junior Fashion Day met activiteiten zoals een kleurplatenwedstrijd, voorleesacties en workshops. Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

Zalando opent pop-up stores met tweedehands kleding

Zalando gaat met Zircle, het online platform voor tweedehandskleding, fysieke pop-upstores openen in Duitsland in de vorm van een tournee langs veertig steden. Dat schrijft Retailnews. De tour start op 4 september in de steden Dresden, Darmstadt en Braunschweig. Daarna volgen andere steden. De evenementen zijn gratis te bezoeken, maar vooraf online registreren is verplicht. Het aanbod van de pop-upshops bestaat uit vrouwen- en mannenkleding, variërend tussen de twee en twaalf euro. Ook is er een fotobox aanwezig. Zalando startte in 2019 met Zircle, wat een samentrekking is van Zalando en circulair. In deze tijdelijke fysieke winkel in Berlijn werd een half jaar lang tweedehands kleding van online platform Zalando Wardrobe verkocht. Op dit platform konden consumenten hun afdankertjes aan Zalando of rechtstreeks aan andere consumenten verkopen. Inmiddels is Zalando Wardrobe omgedoopt in Zircle. In Nederland is Zircle niet actief, maar kan tweedehands kleding via Zalando zelf worden gekocht. In 2020 heeft Zalando in de webshop de categorie Pre-owned gelanceerd voor tweedehands kleding.

CharlieMary werkt samen met Amsterdamse sociale onderneming

Het Nederlandse modelabel CharlieMary is een samenwerking aangegaan met de Amsterdamse sociale onderneming Makers Unite, die nieuwkomers (vluchtelingen, migranten en asielzoekers) met een creatieve achtergrond helpt om een start te maken in de creatieve sector in Nederland. Makers Unite heeft voor CharlyMary nieuwe items gemaakt voor de Slowdown Collection, die wordt gemaakt van deadstock materiaal (restmateriaal). In september wordt deze collectie aangevuld met onder andere twee nieuwe blouses van stof die CharlieMary van modebedrijf LVMH overkocht.

Björn Borg gaat samenwerking aan met fitnessconcept

Björn Borg en Urban Gym Group (UGG) gaan vanaf september 2021 samenwerken. In de vestigingen van UGG dragen alle crew members vanaf dit najaar de Björn Borg collectie. Naast de samenwerking qua kleding gaan Björn Borg en UGG hun campagnes en concepten gezamenlijk op een innovatieve manier activeren. UGG brengt verschillende concepten zoals TrainMore in monumentale panden in de grootste steden van Nederland en de boutique fitnessstudio’s High Studios. Verder biedt het workouts (cycling, hot yoga, run en outdoors) aan op verschillende locaties in het land. Ruim 600 medewerkers maken deel uit van UGG. Voor Björn Borg biedt de samenwerking met UGG brede zichtbaarheid op locaties waar de Bjorn Borg doelgroep zich bevindt.

Foto: CharlieMary