TOP

Jongeren willen meer winkels met eerlijke kleding

Jongeren vinden eerlijke kleding belangrijk, blijkt uit onderzoek van CNV. Ze vinden het belangrijk dat het duidelijk herkenbaar is en te koop is in meer winkels. Een groot deel van de ondervraagden (40%) weet namelijk niet of de kleding die hij/zij koopt eerlijk is.

Dat blijkt uit een online onderzoek van CNV Jongeren onder jongeren tussen 14 en 27 jaar. Hierop reageerden 751 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 17 jaar. Zij gaven aan eerlijke kleding vooral te associëren met goede arbeidsomstandigheden, een eerlijke prijs voor de makers en geen kinderarbeid. Slechts een kwart weet welke merken eerlijke kleding produceren. Driekwart vindt niet dat er duidelijk op kleding staat of het eerlijk is of niet.

 

Meer verkooppunten

Opvallend genoeg heeft 42% aan het niet erg te vinden om meer te betalen voor eerlijke kleding. Met het imago is niks mis: slechts 3% vindt dat eerlijke kleding niet hip is. Bijna de helft van de respondenten koopt wel eens eerlijke kleding, al is het maar soms. Ruim 40% heeft echter geen idee of de kleding die ze kopen eerlijk is. Overigens wordt er ook niet specifiek op gelet bij een aankoop, dit doet maar 3,5%. Meer dan de helft let er nooit op. Het belangrijkste aspect waarmee jongeren zijn over te halen eerlijke kleding te kopen is door het in meer winkels te verkopen (27%). Daarna met een lagere prijs (23%) en met meer informatie over eerlijke kleding (17%). Maar liefst 96% vindt dat de overheid de koop en verkoop van eerlijke kleding moet stimuleren.

Het CNV onderzoek maakt deel uit van de campagne Eerlijke Kleding? Draag het uit! van CNV Internationaal. Een ander onderdeel van de campagne is de actie om eerlijke productie en handel hoger op de agenda te krijgen tijdens de VN-top over de Millenniumdoelen in september 2010 in New York.