TOP

Joline Jolink viert 10-jarig bestaan met pop-up store [interview]

Net als tijdens de vijfde verjaardag van haar merk, opent Joline Jolink ook voor het 10-jarig bestaan een pop-up store in Amsterdam. Het afgelopen decennium kende veel veranderingen, waaronder de beslissing om niet meer aan retailers te verkopen: “Ik wil niet zeggen dat de wholesale voor iedereen trekken aan een dood paard is, maar voor ons was het niet de manier.”

De afgelopen tien jaar was een grote zoektocht voor Joline Jolink. Ze stopte met de verkoop aan retailers en verhuisde haar pand van Amsterdam naar Rotterdam. Nu haar 10-jarig bestaan wordt gevierd met een pop-up store in de Nederlandse hoofdstad, kijkt ze echter tevreden terug op het afgelopen decennium. “Het is in de Nederlandse mode zoeken voordat je je weg hebt gevonden, maar ik heb nu wel het idee dat ik op het goede pad zit. Dat is het pad van een eigen ritme hebben: het zelf ontwikkelen in een eigen tempo en het loslaten van modeshows, het traditionele systeem van verkopen via een agent en de seizoenen.”

Joline Jolink 10 jaar_Lancering Capsule Collectie_Marc Deurloo

Je bent vier jaar geleden gestopt met het verkopen aan retailers, was dat een juiste beslissing?

“Ik heb hier vier jaar geleden voor gekozen omdat ik een webshop had die gestaag groeide en de verkoop aan retailers was grillig. Ik voelde me onvoldoende verbonden om op die manier te blijven werken. Ik wil niet zeggen dat de wholesale voor iedereen trekken aan een dood paard is, maarJoline Jolink capsule collectie (1) voor ons was het niet de manier. We willen geen energie steken in iets waar we geen energie van krijgen. Daarnaast hoefde het ook niet meer, want we zagen dat er meer potentie zat in de webshop en de eigen winkel waar we meer plezier in hadden.”

“Het was even zoeken, maar ik ben blij dat ik die beslissing heb gemaakt en ik denk dat het ook de reden is dat we nog bestaan. Je hebt ineens alle vrijheid en dan moet je gaan kijken naar wat het best voor jou werkt en voor je klant. Nu hebben we daar een mooi ritme in gevonden, wat betekent dat ik alle aandacht voor het product heb en kan ontwikkelen totdat ik denk dat het goed is. We hebben een systeem waarbij continu nieuwe ontwerpen worden ontwikkeld die in productie gaan zodra ze klaar zijn. We lanceren iedere drie weken nieuwe, behapbare minicollecties waarmee je de sfeer neerzet en waardoor de consument geprikkeld blijft.”

Je bent ook gestopt met de uitverkoop…

“Ik werk met minicollecties die om de drie weken verschijnen en met beperkte productieaantallen. We weten wat we verkopen en zorgen dat we niet te veel produceren. Dan is er nooit wat over. We waren steeds opzoek naar wat we konden afprijzen tot we besloten om het volledig af te schaffen.”

Joline Jolink capsule collectie (2)Joline Jolink capsule collectie (6)Joline Jolink capsule collectie (4)

Drie jaar geleden ben je met je winkel verhuisd van Amsterdam naar Rotterdam, hoe kijk je hierop terug?

“Nu zeg ik ‘super, beste beslissing’, omdat er hier meer ruimte en meer focus is. De winkel die ik hier heb past beter bij het merk omdat locals in de Nieuwe Binnenweg hun boodschappen doen terwijl we in de Negen Straatjes vooral te maken hadden met toeristen. Ik ontwerp voor de Nederlandse vrouw en de Amsterdamse vrouw shopte op een gegeven moment niet meer in de Negen Straatjes. Ik kwam er zelf ook niet graag meer omdat het er veels te druk en vluchtig was.”

“Maar ik kan me wel herinneren van die periode dat drie verhuizingen in één zomer een beetje veel van het goede was. Je praat niet alleen over de winkel, maar ook over je privé woning en je kantoor/atelier.”

Joline Jolink 10 jaar_Marc DeurlooTijdens je 5-jarig bestaan had je een pop-up store in Amsterdam en nu weer, zit je eraan te denken om een vaste winkel te openen?

“Zeker, een pop-up store is om te kijken wat voor locatie interessant is en om te zien wat voor mensen er komen. Wie weet is de Pijp waar we nu zitten wel een interessant gebied. Maar we zijn niet per se op zoek naar een winkel in Amsterdam. Misschien is Utrecht wel een goede plek om naartoe te gaan. Er zijn in het achterhoofd dus wel ideeën om uit te breiden.”

Hoe gaat het met de online shop?

“We hebben net een nieuwe webshop gelanceerd die fris is vormgegeven om een nieuwe generatie vrouwen kennis te laten maken met het merk. Online kunnen we nog veel groei doormaken. Ik merk verschil in wat klanten online kopen vergeleken met in de winkel. In de winkel heb je personeel staan die een item kunnen uitleggen waardoor de wat ingewikkeldere items sneller verkocht worden. Online verkoopt tricot en knitwear erg goed omdat dat een makkelijkere pasvorm heeft.”

Wat was een hoogtepunt van de afgelopen tien jaar?

“Sowieso nu we de tien jaar aantikken, maar dat gevoel was ook heel sterk toen we vijf jaar bezig waren. Toen was het nog heel nieuw dat ik een pop-up store opende in Amsterdam omdat ik daarvoor alleen een webshop had. Het was een heel speciaal jaar met ook veel nominaties voor allerlei prijzen.”

En dieptepunten?

“Wat ik altijd heel frustrerend vond, was dat als je ieder half jaar een collectie af had en je het presenteerde, het daarna geen weg vond naar de doelgroep. Dat werd voor ons gevoel nog wel eens geblokkeerd doordat de inkoper het niet in de collectie opnam. Dat hebben we toen doorbroken door een eigen webshop te openen wat weer enorm motiveerde.”

Je bestaat nu tien jaar, hoe zie je de komende tien jaar voor je?

“Ik heb het idee dat ik op het goede pad zit en het is zaak dat te blijven volgen. Daarbij gaan we groeien en gaan we kijken waar we mogelijk een nieuwe winkel kunnen openen. Met de nieuwe webshop kunnen we ook groei verwachten. Doorgaan op de manier waarop we bezig zijn lijkt mij een heel fijn idee.”

Joline Jolink zwart wit